Page 71 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 71

KONYA’DA HADİS OKUMA VE


             BUHÂRÎHÂNLIK GELENEĞİ ÜZERİNE



             AHMET ÇELİK • HASAN YAŞAR






             Malazgirt Savaşı’ndan hemen sonra           Bir muhaddis olarak Şeyh Sadreddin el-
             müslüman Türklerin eline geçen Konya        Konevî, Konya’ya geldiği 1246’den 1274’teki
             1096 tarihinden itibaren Anadolu Selçuklu   vefatına kadar konağında Mecdüddîn İbnü’l-
             devletinin başkenti olmuş ve bu vasfını     Esîr’in “Cami’u’l-usûl fî ehadîsi’r-Rasûl” adlı
             Selçuklular’ın tarih sahnesinden çekildiği   kitabını okuyup açıklıyordu. Şeyh Sadreddin
             1308 yılına kadar devam ettirmiştir.        Konevi’ye bu eseri Musul’dan babası
                                                         Mecdüddin İshak getirmiş, ayrıca Konevi,
             Haçlı saldırıları ve Moğol istilası yüzünden
             on üçüncü yüzyılda Mâverâünnehir,           Kahire’de öğrenci iken hocası Şerefüddin
             Horasan, Suriye ve Endülüs’ten pek çok âlim   Yakûb el-Mevsıli’den sema yoluyla bizzat
             ve mutasavvıf Konya’ya hicret etmiş ve bu   dinlemişti.
             ilim adamları Selçuklular’ın Darulmülk’ünü   Cami’u’l-Usûl’ün ilk sayfalarına Sadreddin
             İslâm dünyasının en önemli bir ilim ve irfan   el-Konevi tarafından derslerine katılanların
             merkezi hâline getirmişlerdir.              isimleri not edilmiştir. Cami’u’l-Usûl’un
             Konya’da bu dönemde Altunaba, Akıncı,       Konya Karatay Yusufağa Kütüphanesi’nde
                                                                            2
             Nizamiye, Sultan Veled, Seyfiyye, Hatuniye,   bulunan cüzlerindeki  sema kayıtları
             Sırçalı ve Tacülvezir medreseleri açılarak   incelendiğinde o dönemin sultan, melik,
             İslâm dünyasının her yerinden gelen         emir, vezir gibi yöneticilerinin yanında tefsir,   1 Kerimüddin Mahmud
             öğrencilere ev sahipliği yapmıştır.         kıraat, hadis, fıkıh ve tasavvuf gibi İslâmî     Aksarayî, Müsâmeretü’l-
                                                                                                          Ahbâr, (Çeviren: Mürsel
                                                         ilimlerde öne çıkan bir çok ilim talebesi        Öztürk), Ankara 2000, s. 68.
                                                         Sadreddin el-Konevî’den hadis dinlediği          2 Konya Karatay Yusufağa
             Konya’da Hadis Meclisleri                   anlaşılmaktadır.                                 Kütüphanesi, No: 5045,5046,
                                                                       3
                                                                                                          5047, 5048, 5049, 5050,5051,
             Konya’da hadis sahasında en önemli          Şeyh Sadreddin el-Konevi, yazmış olduğu          5052, 5053, 5055, 5057.
             bilginlerden birisi Şeyh Sadreddin el-Konevî   “Kırk Hadis Şerhi” adlı eserinde 29           3 Muhammet Yılmaz,
             (v.1274) idi. Tarihçi Kerimüddin Mahmud     hadis-i şerif tasavvufî yorumlarıyla birlikte    “Sadreddin Konevî’nin
                                                                                                          Huzurunda Okunan İbnü’l-
             Aksarayi yazdığı Müsameratü’l-Ahbar         açıklamıştır.                                    Esîr’in Câmi’u’l-usûl Adlı
                                                                                                          Eserinin Semâ Kayıtları”,
             adlı eserinde Şeyh Sadreddin el-Konevî’yi   Ayrıca Hz. Peygamberin sünnetine bağlılığın      Çukurova Üniversitesi İlahiyat
             “yaşadığı toplumu irşad eden din büyüğü,    bir ifadesi olarak Şeyh Sadreddin el-Konevi,     Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
                                                                                                          13 / 2 (Haziran 2013): 1-19;
             mükemmel ve olgun bir âlim, doğu ve batı    vefatından sonra fıkıh kitaplarında yazıldığı    Mikâil Bayram, “Sadru’d-
             ülkelerinden gelip kendisine danışılan, hadis   gibi değil, hadis kitaplarında anlatıldığı gibi   Din Konevî Kütüphanesi
                                                                                                          ve Kitapları”, Marife Dini
             ilmi başta olmak üzere bütün ilim dallarında   cenazesinin yıkanmasını vasiyyet etmiştir.    Araştırmalar Dergisi 1 / 2
                                                                                                          (Ekim 2001), s.179-186.
             söz sahibi olan biri” olarak tanıtmaktadır.
                                                   1
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76