Page 120 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 120

sağlamıştır. Böylece Sirâceddin Urmevî’nin   Tefsîrü’l-Kurtubî adıyla da bilinen el-Câmi‘
                               manevi mirası, eserleri ve ilmî birikimi sonraki  li-ahkâmi’l-Kur’ân, geniş hacmiyle ilim
                               nesillere aktarılmıştır.                     çevrelerinde büyük ilgi gören bir eser olup,
                                                                            Kurtubî’nin hadis, fıkıh, dil, siyer ve tasavvuf
                               Kutlu Melek Hatun’un kütüphanesindeki
                               kitapların bir kısmı günümüze ulaşmış        gibi alanlardaki bilgi birikimini yansıtır.
                               olup, İslam kültür ve bilim tarihi açısından   Diğer kitaplarına yer yer atıf yapılmış
                               değerli bir birikimi temsil etmektedir. Onun   olması, Mısır’da yazdığı bilinen bu tefsirin
                               kütüphanesi, dönemin bilimsel ve entelektüel   müellifin son eserleri arasında olduğunu
                               gelişimini yansıtan bir bilgi merkezi olarak   düşündürmektedir. Ahkâm tefsirine ağırlık
                               kabul edilebilir.                            verilen bu çalışma, İslam hukukunun temel
                                                                            kaynaklarından biri olarak kabul edilir. Çeşitli
                                                                            baskıları yapılmış, medreselerde başucu
                               Kütüphanede Öne Çıkan Eserler                kaynağı olarak kullanılmıştır. 3

                               I) Yusuf Ağa YEK 4747: el-Câmi‘ li-ahkâmi’l-  Kurtubî, bu eseri yazma amacını, Kur’ân-ı
                               Kur’ân                                       Kerîm’in tefsiriyle ilgili olarak ömrü boyunca
                                                                            biriktirdiği dil, i‘rab (nahiv/sentaks), kıraat
                               Ebû Abdillah Şemseddin Muhammed              gibi konulardaki önemli bilgileri özlü bir
                               b. Ahmed b. Ebî Bekir el-Kurtubî’nin         şekilde ifade etmek; âyetlerin iniş sebeplerini
                               (ö.671/1273) Kur’an tefsirine dair kaleme    (esbâb-ı nüzûl) ve ahkâm ile ilgili pek çok hadisi
                               aldığı el-Câmi‘ li-ahkâmi’l-Kur’ân, Kutlu Melek   tefsir ilmine kazandırmak; bu rivayetleri ve
                               Hatun’un kütüphanesindeki en değerli         seleften aktarılan görüşleri açıklamak olarak
                               eserlerden biridir. Bu eser, Kur’an âyetlerini   belirtmiştir. 4
                               fıkhî bakış açısıyla yorumlamakta olup, dil ve
                               kıraat inceliklerine de yer vermektedir. 214
                               yapraktan oluşan nüsha, nesih hattıyla Arapça   II) Yusuf Ağa YEK 4812, Tevzînü’l-Hâvi
                               olarak yazılmıştır ve 230x155-165x120 mm.
                               ölçülerindedir. Eserin istinsah tarihi 596 yılı   Kutbüddin Ahmed b. Hasan eş-Şâfiî
                               olarak kaydedilmiştir.                       tarafından kaleme alınan Tevzînü’l-Hâvi
                                                                            isimli eserin 736/1335-36 tarihli bu nüshası,
                               Bu nüsha, açık kahverengi deri kaplamalı,    158 yaprak ve 17 satırdan oluşmaktadır.
                               miklepli, şirazeli, şemseli, zencirekli ve   Boyutları 175x125 mm ile 125x90 mm arasında
                               cetvelli olup, Anadolu Selçuklu kitap        bölünmüştür. Nesih hatla telif edilen eser,
                               sanatının zarafetini yansıtır. Cildi sonradan   Arap-Nesih usûlü olup abâdîkâğıda yazılmıştır.
                               tamir görmüş olan eser, Bakara suresinin 57.   Kutlu Melek Hatun Medresesi’nden (Dâru’l-
                               âyetinden başlayıp Nahl suresinin 128. âyetine   Huffâz) devredilmiş nüsha, miklepli, şirâzeli,
                               kadar olan kısmı içeren bir tefsir çalışmasıdır.   koyu kahverengi Anadolu Selçuklu dönemi
                                                                            deri cildi ile dikkat çekmektedir. Söz başları



                               3 Abdullah Bayram, “Kurtubî’nin Hayatı, İlmî Şahsiyeti ve Tefsirdeki Yeri: Müfessirin Biyografisine Dair Bazı Çalışmaların Eleştirisi
                               Perspektifinden”, Balıkesir İlahiyat Dergisi5/1 (2019), 90.
                               4 M. Coşkun, “el-Câmi‘ li-Ahkâmi’l-Kur’ân”, TDV İslâm Ansiklopedisi (Ankara: Türkiye Diyanet VakfıYayınları, 2019), VII, 100-101.







                                                                          118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125