Page 125 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 125
San’atta başarılı olabilmenin üstün ahlâka sahip olmakla
mümkün olabileceğine inanan Hoca, san’atı, aşk ve ahlâk
şemsiyesi altında öğrenip icrâ eder; Mesud Cemil’in, babası
Tanbûrî Cemil Bey hakkında söylediği “Babamın ahlâkı
mûsıkîsinden üstündür.” cümlesini bir hayat düsturu sayar.
Kadıköy’de bir dost evinde kendisini dinleyen arkasından da, “Bizim evde dinî eser meşk
Yahya Kemâl’e “Altından bir kapı açan ve ediyoruz, eğer istersen sen de gel” diyerek
memleketine bu kapıdan girmesini sağlayan” dâvet eder. O gün dâvet dâvet üstünedir.
Tanbûrî Cemil Bey, bu defa gramofondan Ezân-ı Muhammedî’nin dâveti ve onu
dinlenilen eşsiz icrâlarıyla Niyazi Sayın’a engin okuyanın dâveti. İşte bu çifte dâvetle sunulan
ufuklar açar… aşk ve mûsıkî ziyafeti.
Yahya Kemâl’in söyleyişiyle, “Mûsıkînin Genç Niyazi için, büyük bir heyecanla devam
yalnızca bir terennüm değil, aynı zamanda ettiği Düzgünmanların evi ile -mesleklerini
bir tenevvür vasıtası olduğu”nu idrâk eden icra etmenin yanında- zarif, ârif ve kâmil
Niyazi Sayın, okul sıralarında Batı müziğiyle insanların, san’atkârların sohbet mekânı olan
de ilgilenir, Ağız Mızıkası ve Armonika “Attar Dükkânı” bir “mûsıkî ve ahlâk mektebi”
çalar. İlerleyen yıllarda büyük bir gayretle olur. Rahle-i tedrîsine diz çöktüğü Mustafa
koleksiyonunu oluşturduğu Batı klâsiklerini Düzgünman, latif sesi, mükemmel makam
çok iyi bilir, hatta bazılarını neyle icrâ bilgisi ve eserleri usûl vurarak icrâ kabiliyeti
denemeleri yapar. ile çok müstesna bir şahsiyet olmanın yanı
sıra, dayısı Hezarfen Necmeddin Okyay’dan
öğrendiği ebrû san’atının da en büyük
Hocaları temsilcisi, mücellid ve fotoğraf sanatçısı,
Mahalle câmiinin minaresinden duyduğu bir tespih etspertizi ve koleksiyoncusudur.
ikindi ezanı sesi Niyazi Sayın’ın hayatında bir Tanbûrî Cemil Bey’den dinlediği eserlerle
dönüm noktası olur; Hoca, ömrü boyunca bu geliştirdiği mûsıkî zevki ve duyuşuyla kısa
ilâhî davetin sırrı, ilhâmı ve bereketiyle yaşar. sürede grubun en çalışkan talebelerinden
O ana kadar hiç işitmediği güzellikteki biri olan Niyazi Sayın, varlık gösterdiği ebrû,
bu ezanı kimin okuduğunu öğrenmek cilt, tesbih ve fotoğrafçılık gibi sanatlarda da
arzusuyla beklediği câmiin kapısında, mahalle hocasının dahli olduğunu minnet ve şükranla
büyüklerinden Mustafa Düzgünman’ı görür belirtir.
ve ona ezânı kimin okuduğunu sorar. Ezanı Ebru san’atının inceliklerine vakıf olabilmek
kendisinin okuduğunu söyleyen Düzgünman, için ayrıca Hezarfen Necmeddin Okyay’ın
123