Page 128 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 128

Halil Dikmen,                                                     Mûsıkîmizin kültür
                               Sâlim Bey ve Azîz                                                 varlığımız içindeki
                               Dede kanalıyla                                                    yerini, gücünü ve nelere
                               gelen üslûbu Galata                                               kadir olduğunu Niyazi
                               Mevlevîhânesi’nin                                                 Sayın Hocamızın
                               son neyzen başı                                                   üslûp olarak erişilmesi
                               Emin Dede’den                                                     neredeyse imkânsız
                               teslim alıp, Niyazi                                               mükemmel icralarını
                               Sayın’a devreder.                                                 dinleyip, bir müze
                               İşte takip edilen                                                 hüviyeti arz eden
                               bu üslûp silsilesi,                                               evinde muhteşem bir
                               Niyazi Sayın’ın neyde                                             medeniyet terkibini
                               gösterdiği kudretli                                               nüktedan şahsiyetiyle
                               varlığın geleneğini ve                                            yoğurduğu sohbetlerine
                               arka planını meydana                                              iştirak ettiğinizde
                               getirir.                                                          anlarsınız.
                               Tasavvuf, şiir                                                    Kendisine tevdi edilen
                               ve mûsıkîden                                                      mesuliyeti hakkıyla
                               bahsettiğimiz husûsî                                              idrak eden Niyazi
                               sohbetlerimizden                                                  Sayın, yalnızca mensubu
                               birinde, bir asra                                                 olduğu gelenekle
                               yaklaşan ömründe                                                  izah edilebilecek bir
                               yetmiş yılı aşkın                                                 sanatkâr olmayıp temsil
                               sanat hayatının hâsılası ve hocası hakkında   ettiği geleneğe kendinden çok şey eklemiş bir
                               neler söylemek istediğini sormuştum. Eski    büyük ustadır.
                               günlere giderek duygulandı ve bir sanat      İcra edilmeyen binlerce klâsik eser dururken
                               ve ahlâk abidesi olarak gördüğü Hocası       yeni beste yapmayı düşünmeyen Niyazi
                               Halil Dikmen’in: “Çoktan beri üflemedim,     Sayın, bestekârlığından çok icrâcılığı, mûsıkî
                               Hocam Emin Efendi şöyle bir şeyler yapardı,   nazariyatı ve tasavvuf kültürü bilgisiyle
                               bakalım ben de yapabilecek miyim?” diyerek   temâyüz eder. Birkaç saz eseri ile Şevkefzâ
                               üflemeye başladığını söyleyip, onun Şah ve   makamında bir şarkı besteleyen Niyazi Sayın’ı,
                               Mansur neylerinden çıkardığı olağanüstü      mûsıkî tarihimizde bir mîlâd hâline getiren,
                               sesleri talebelerinin hiç hatırlarından      icraya kazandırdığı son derece önemli teknik
                               çıkarmadıklarını anlattı. Devamında da “Hâlâ,   ve yenilikler olup, bu sayede uzun zamandır
                               neyden ses çıkarmaya çalışıyorum ve Hocam    unutulan eserleri yeniden mûsıkî âleminin
                               Halil Dikmen’i hatırladıkça ney üflemekten   zevk-i selîmine sunmasıdır.
                               utanıyorum.” diyerek “sanata ve hocaya
                               hürmet”in nasıl olması gerektiği dersi verdi,   Mûsıkîyi bir hayat tarzı olarak kabul eden ve
                               kıssadan hisse almamız için…                 “sanatkâr” olmanın bütün hasletlerine sahip
                                                                            olan Niyazi Sayın, “aşkın sırlarına vâkıf” ney








                                                                          126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133