Page 162 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 162

13. yüzyılın Konya’sı devrin en büyük       Selçuklu tarihçisi İbn-i Bibi çağın değişik
                                  şehirlerinden Köln ile mukayese edilecek    tören ve toplantılarını anlatırken verdiği
                                  büyüklüktedir. Güven içinde alışveriş       Selçuklu’nun maddî kültür mirasına dair
                                  yapabilme imkânıyla dünyanın dört bir       bilgiler, bugün hayal dünyamızı bile zorlar
                                  yanından gelen tüccarlar yurtlarının en     mahiyettedir ve bahsi geçen  anlatımlardaki
                                  özgün ürünlerini buraya getirir. Getirdikleri   mirastan günümüze pek birşey
                                  sadece birtakım eşyalar değildir kuşkusuz.   ulaşamamıştır.
                                  Yurtlarının anlatıları, efsaneleri, yeme içme   Ancak arkeolojik kazılar sayesinde
                                  adetleri velhasıl tüm kültür birikimlerini   Selçuklu saray yaşamı ve mimarisi ile igili
                                  de getiriyorlardı. Bu yüzden başta Konya    önemli eserler ortaya çıkarılmış ve bunlar
                                  tüm Selçuklu ülkesi, Yakın Doğu ve İslâm    müzelerimizin en nadide koleksiyonlarını
                                  dünyasının tüm birikiminin yeni bir anlayışla   oluşturmaktadır.
                                  yeniden yoğrulduğu yerdi.
                                                                              Bu sergi Türkiye’yi vatan haline getiren
                                  Selçuklu başkenti ‘Dârülmülk’ Konya’nın     Selçukluların görkemli mirasından
                                  Saray ve Köşkleri, tüm mimari ve            günümüze kadar ulaşan Konya Sarayı,
                                  dekorasyon özellikleriyle Türk saray mimari   Kubadabad Sarayı ve Filobad Sarayı gibi
                                  tarihi içinde önemli bir ara kesitte yer    Dârülmülk’ün saray ve köşklerine ait pek
                                  bulur. Mimari açıdan, Büyük Türkistan’ın    çok eseri gözler önüne sermiştir.
                                  Gazneli Sarayı Leşkeri Bazaar gibi öncü
                                  örneklerden, Osmanlı’nın İmparatorluk       Mimarinin en önemli malzemesini oluşturan
                                  Sarayı Topkapı’ya kadar birçok ortak        taş özellikle sarayı ve hanedanlığı temsil
                                  yapısal özellikleri; dekorasyon açısından ise   eden figürlü kabartma ve kitabelerle
                                  kendine has, çok istisnai bir düş dünyasını,   temsil edilir. Bu sergide taş eserler,
                                  üst düzey bir teknik ve imalat kalitesiyle   özellikle çiftbaşlı kartal, aslan ve ejderha
                                  bizlere sunarlar. Konya Sarayları plan ve   gibi figürlerin taşa işlendiği aynı zamanda
                                  dekorasyon anlamında Anadolu öncesi         kitabelerin bulunduğu kale ve burçlarda yer
                                  örneklerle Osmanlı sarayları arasında adeta   alan bir grupla temsil edilmiştir.
                                  bir köprü görevi görür ve bu anlamda        Selçuklu devrinden kalan en yoğun ve
                                  siyasi hanedanlıklar değişse de Türk Saray   etkileyici alçı grubunu, saray ve köşklerin
                                  Mimarisi geleneğinin kopuk olmadığını       odalarındaki nişli raflarda ve panolarda
                                  aksine süreklilik arz ettiğini gözler önüne   görmekteyiz. Sergide yer alan saray ve köşk
                                  serer. Bunlar arasında bilhassa ‘Saray-ı    alçılarında, başta çini ve taş olmak üzere,
                                  Cihan’ Kubadabad’ın sunduğu özgün           devrinin diğer eserlerine paralel bir üslup
                                  mimari ve dekoratif veriler çok önemlidir.   sergileyen figürlü süslemelerin yaygın
                                  Kubadabad, sadece dünya çapında şöhrete     olduğu örnekleri görmek mümkün olmuştur.
                                  sahip çinileriyle değil, aynı zamanda,
                                  Türkistan’daki saraylarda ve Osmanlı        Anadolu’daki Selçuklu saray kazı ve
                                  geleneksel sivil mimari örneklerinde görülen   araştırmaları, sarayların mimari ve süsleme
                                  ortak plan özelliklerini yansıtması açısından   özellikleri ile onların sanat ortamını,
                                  da istisnai bir yere sahiptir.              Anadolu dışındaki örneklere göre daha iyi








                                                                          160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167