Page 167 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 167

ULUNAY’IN BİR ÇİFTLİĞİ VAR



             BEŞİR AYVAZOĞLU






             Gavsi Ozansoy, 1962 Kasım’ının sonlarında   girince ayakkabılarını çıkarıp kahverengi
             bir edebiyat anketi vesilesiyle görüşlerini   terliğini giydiğini öğreniyoruz. 2
             almak üzere Ref’i Cevat Ulunay’ı Milliyet   Bütün hayvanları sevmekle beraber kuşlara
             gazetesindeki çalışma odasında ziyaret      çok meraklı olan Ulunay, Gavsi Ozansoy’un
             eder. O sırada misafirleriyle önemli bir    ziyaretinden yirmi gün önce kaleme aldığı
             mesele üzerinde konuşmakta olan Ulunay,     “İstanbul Kuşu”  başlıklı yazısında, İstanbul
                                                                       3
             mütebessim bir çehreyle genç gazeteciye     Serinofili Derneği Başkanının önceki gün
             oturması için yer gösterir. Utana sıkıla bir   (4 Kasım) kendisine kırmızı bir kanarya
             köşeye ilişen Ozansoy, bir eli sürekli enfiye   getirdiğinden söz etmiş ve “Sarının bir tonuna
             kutusunda olan Ulunay’ın misafirlerinden    ismini veren bu kuşun kırmızısı olur mu?” diye
             birine “Sen kuşu İstanbul’a kadar getir.    soracak olanlara cevabını peşinen vermiştir:
             Muamelesini yaptırıp gümrükten çıkarması    “Oluyor. Merak denilen bu faydalı cinnet
             bana ait...” deyince anlar ki bir kuş       insanları öyle sarıyor ki meraklısı tabiatın
             sohbetinin üzerine gelmiştir. “Üstad”,      rengini dahi değiştiriyor.” Nitekim Bursa’da
             Marsilya’ya gidecek olan misafirinden       bir meraklı yedi yıl uğraşarak mavi bir kanarya
             bir papağan sipariş etmekte, bu görüşme     bile yetiştirmiştir. Almanların geliştirip Jermen
             sırasında kanaryası masasındaki kafeste cıvıl   adını verdikleri millî kanaryalarını sevmeyen,
             cıvıl ötmektedir.
                                                         ötüşlerini ise hiç beğenmeyen Uludağ’a göre
             Ozansoy’un anlattığına göre, Ulunay’ın      “kanarya İstanbul kuşudur; en mütevazı
             bütün eski zaman zevklerinin bir araya      evlerden en büyük saraylara kadar tatlı          1 Gavsi Ozansoy,
             getirildiği bir müzeye benzeyen odasında    ötüşüyle gönülleri şenlendirir.”                 “Edebiyatımızda dünküler
                                                                                                          mi bugünküler mi daha
             eski Türk odalarındaki gibi rahat bir sedir   Aynı yazıda kanaryaları bir ornitoloji uzmanı   kuvvetli? Ulunay’ın
             vardır. Duvarlar büyük hattatların elinden   gibi anlatan Ulunay, amacı Türk kanaryasını     Fikirleri”, Tercüman, 26
                                                                                                          Kasım 1962, s. 1-5 Gavsi
             çıkma levhalarla bezeli, raflar bir gazete   dünyaya tanıtmak olan İstanbul Serinofili       Ozansoy (1917-1970),
             yazarının ihtiyaç duyacağı başta sözlük     Derneği’nin ciddi yer sıkıntısı çektiğini ve     Ulunay’ın Alemdar
                                                                                                          gazetesini birlikte çıkardığı
             ve ansiklopediler olmak üzere çeşit çeşit   bu kafes bülbülünü sergileyecek bir mekâna       Pehlivan Kadri’nin yeğeni
             kitaplarla lebâlebdir. Çay demlemek ve      şiddetle ihtiyaç duyulduğunu belirttikten        olan Halit Fahri Ozansoy’un
                                                                                                          oğludur.
             kahve pişirmek için hazırlanan tezgâhta     sonra, yazısını, Dolmabahçe Sarayı’nda,          2 Ayhan Hünalp, “Ulunay’ın
             ise elektrikli bir ocak, üzerinde çaydanlık,   saltanat devrinden kalma, bakımsızlıktan      İnekleri Çok Kıskanç”,
             düzenli bir şekilde sıralanmış bardaklar,   bir enkaz yığını haline gelmek üzere olan        Tercüman, nr. 304, 11 Nisan
                                                                                                          1956, s. 4.
             fincanlar ve çeşitli boylarda kaşıklar...  Ayhan   muazzam kuşhanelerin bu derneğe tahsis    3 Ulunay, “İstanbul Kuşu”,
                                               1
             Hünalp’ın tasvirinden de Ulunay’ın odasına   edilmesini teklif ederek noktalar.              Milliyet, nr. 4473, 6 Kasım
                                                                                                          1962, s. 3.
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172