Page 23 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 23
Allâh” ve “Yâ Ahmed” alanı kaplamaktadır.
isimleri görülmektedir. Bu özellik yapıya
İsimlerin başındaki görsellik açısından ayrı
nidâ eki olan “ya” nın bir değer katmaktadır.
“elif”i uzatılarak üst Ziyaretçilerin
satırda birbirleri ile doğrudan görüş
düzenli bir şekilde alanına girdiği için bu
geçmeler yapmıştır. bölge etkileyicidir.
Bu tasarım tüm (Fotoğraf 5).
kemerlerde tekrar Duvarın üst
etmiştir. Kemer kısımda yer alan
içlerini tezyin eden pencerenin sağ ve sol
dilimli rûmîlerden Fotoğraf 6 Tabiat resimleri taraflarında simetrik
müteşekkil bitkisel manzara
kompozisyonlar resimleri vardır.
birbirinin aynısıdır. Dört kemer içinde tekrar eden Türbe tezyînatının bir özelliği olarak servi ve
dâirevî şemse formlarına renk değişiklikleri ile hurma ağaçlarının kompoze edildiği resimler
farklılık kazandırılmıştır. Kuzey ve güney kemer aynı zamanda devrin karakteristik özelliğini de
içleri ile doğu ve batı kemer içleri birbirleriyle yansıtmaktadır (Fotoğraf 6).
benzerlik gösterir. Nakkaş aynı deseni renkleri
çapraz kullanmak suretiyle kompozisyona Bu cephede en dikkat çeken kompozisyon duvar
zenginlik kazandırmıştır. Kemer içi tezyînatın yüzeyindeki iki yazı tablosudur. Üst tabloda
dışa bakan kısmında dendanlı ve uçlarında tığlar “E‘ûzü billâhi mine’ş-şeytâni’r-racîm” ve “Bismi’llâhi’r-
bulunan bir tasarım yer almaktadır. Rumi ve rahmâni’r-rahîm” yazıları hat sanatı açısından önem
geçme motifleri ile oluşturulmuş olan bu desen, arz ederken, hemen altındaki kitâbe tablosu da
renkleri ile birlikte devrinin özelliklerini taşır. tarihlendirme açısından önemlidir. Bu tabloların
zeminleri devrin üslûbunu yansıtan ve yazıyla
Kemer içindeki tezyinatı oluşturan şemselerin uyumlu hatâî ve rûmî motiflerin var olduğu özgün
merkezinde, yarım küre şeklinde alçıdan üretilen desenlerle müzeyyendir. Kompozisyonda yer
kabaralar ve sarkıtlar tezyinata ayrı bir özellik alan üç adet damla formunun içlerinde ma’kıli
katmaktadır (Fotoğraf 4).
hatla “vallâhu lâ sivâhu”, “ve bihî sikatî” yazıları
bulunmaktadır ki bu istifler oldukça ilginçtir
Güney Duvar Yüzeyi (Fotoğraf 7).
Güney cephede yer alan duvar yapının tek duvarı
olması nedeniyle nakış ve yazıların en yoğun Kubbe Filayaklarındaki Tezyînat
olduğu bölge de bu cephenin yüzeyidir. Gerek Kubbeyi taşıyan dört adet filayağın yüzeyleri
duvar yüzeyinde olsun gerekse bu yöndeki hiç boşluk bırakılmayacak şekilde bezenmiştir.
filayaklarında olsun yoğun bir nakış ve yazı Zeminden başlayan tasarım kubbe kasnağına
tasarımı dikkat çeker. Kalemişi tezyînat sağ ve sol kadar ulaşmaktadır. Güney cephedeki ayaklar
tarafındaki filayaklarla birleştiği için büyük bir
21