Page 25 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 25

Türbenin ziyaretçilere en yakın kısmı olan kuzey  içerisinde yer alan, ma‘kılî hatla kompoze
             cephedeki filayakların tasarımları güneydekilerin  edilmiş “Allâh, Muhammed, Ebûbekir, Ömer,
             aksine birbirinden farklıdır. Filayağın tasarımının  Osmân, Ali” tabloları yer almaktadır. Bu
             birinde malakârî tekniği dediğimiz kabartma   bölgedeki bir başka yazı tablosu ise satranç
             kullanılmışken, diğer filayakta bu teknik    şeklinde istiflenmiş “Lâ ilâhe illallâh” yazılı
             görülmez. Girişe en yakın olan kuzeybatı     tablodur. Yeşil zemin üzerinde iki satır hâlinde
             filayağında mihrap nişi yer alırken kuzeydoğu   istiflenmiş, celî sülüs ve kûfî hatlı “Selâmün
             ayakta bu yoktur (Fotoğraf 10).              aleyküm tıbtüm fe’dhulûhâ hâlidîn”  ayeti ve    17 Kur’an-ı Kerim, Hûd
                                                                                        18
                                                          “Yâ Hannân”, “Yâ Mennân” yazı tabloları da      Sûresi, 88.
             Kubbenin kuzey cephesindeki filayakların                                                     18 Kur’an-ı Kerim, Zümer
             yüzeylerinde farklı istiflerde yazı tabloları   kuzey cepheyi bezeyen hat sanatının güzel    Sûresi, 73.
             mevcuttur. Bu tablolardan yeşil zeminli iki   örnekleridir (Fotoğraf 11)
             tanesi üzerinde iki satır hâlinde istiflenmiş,   Sonuç olarak bir türbe yapısının yanı sıra,  devrin
             celî sülüs ve kûfî hatlı “Vemâ tevfîkî illâ billâh   özgün tasarımlarını yansıtan sanatsal bir abide
                                        17
             aleyhi tevekkeltü ve ileyhi ünîb”  ve “Yâ Hû”,   hüviyeti taşıyan Kubbe-i Hadrâ bugün binlerce
             “Yâ Menhû” yazıları bulunmaktadır. Bu        ziyaretçiye ev sahipliği yapmaktadır. Türbeyi
             tablonun hemen altında kûfî hat ile yazılmış   ziyarete gelen pek çok misafir bu nakışları
             “Yâ Mâlike’l-mülk Yâ Ze’l-celâli ve’l-ikrâm”   hayranlıkla izlerken sanat erbabı da her bir
             tablosu ve hemen yanı başında kare form      motiften farklı çıkarımlarda bulunabilmektedir.







                                                        23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30