Page 25 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 25
Türbenin ziyaretçilere en yakın kısmı olan kuzey içerisinde yer alan, ma‘kılî hatla kompoze
cephedeki filayakların tasarımları güneydekilerin edilmiş “Allâh, Muhammed, Ebûbekir, Ömer,
aksine birbirinden farklıdır. Filayağın tasarımının Osmân, Ali” tabloları yer almaktadır. Bu
birinde malakârî tekniği dediğimiz kabartma bölgedeki bir başka yazı tablosu ise satranç
kullanılmışken, diğer filayakta bu teknik şeklinde istiflenmiş “Lâ ilâhe illallâh” yazılı
görülmez. Girişe en yakın olan kuzeybatı tablodur. Yeşil zemin üzerinde iki satır hâlinde
filayağında mihrap nişi yer alırken kuzeydoğu istiflenmiş, celî sülüs ve kûfî hatlı “Selâmün
ayakta bu yoktur (Fotoğraf 10). aleyküm tıbtüm fe’dhulûhâ hâlidîn” ayeti ve 17 Kur’an-ı Kerim, Hûd
18
“Yâ Hannân”, “Yâ Mennân” yazı tabloları da Sûresi, 88.
Kubbenin kuzey cephesindeki filayakların 18 Kur’an-ı Kerim, Zümer
yüzeylerinde farklı istiflerde yazı tabloları kuzey cepheyi bezeyen hat sanatının güzel Sûresi, 73.
mevcuttur. Bu tablolardan yeşil zeminli iki örnekleridir (Fotoğraf 11)
tanesi üzerinde iki satır hâlinde istiflenmiş, Sonuç olarak bir türbe yapısının yanı sıra, devrin
celî sülüs ve kûfî hatlı “Vemâ tevfîkî illâ billâh özgün tasarımlarını yansıtan sanatsal bir abide
17
aleyhi tevekkeltü ve ileyhi ünîb” ve “Yâ Hû”, hüviyeti taşıyan Kubbe-i Hadrâ bugün binlerce
“Yâ Menhû” yazıları bulunmaktadır. Bu ziyaretçiye ev sahipliği yapmaktadır. Türbeyi
tablonun hemen altında kûfî hat ile yazılmış ziyarete gelen pek çok misafir bu nakışları
“Yâ Mâlike’l-mülk Yâ Ze’l-celâli ve’l-ikrâm” hayranlıkla izlerken sanat erbabı da her bir
tablosu ve hemen yanı başında kare form motiften farklı çıkarımlarda bulunabilmektedir.
23