Page 157 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 157

SİRÂCEDDİN URMEVÎ’NİN BAĞI VE

             TÜRBESİ





             MUHAMMET ALİ ORAK





             XIII. yüzyıl İslam düşüncesinin en önemli    Musalla Mezarlığı olarak bilinen yere
             isimlerinden Kadi’l-Kudat, bürokrat, Şafii   defnedilmiştir. Eflâki, Urmevî’nin buraya
             fıkıh alimi ve büyük mantıkçı Ebü’s-Senâ     defnedildiğini açıkça söylerken, türbesinin
             Sirâcüddîn Mahmûd b. Ebî Bekr b. Ahmed       yeri hakkında da doğrudan dönemin kaynağı
             b. Hâmid el-Urmevî, yaşadığı yüzyılda ortaya   olarak tafsilatlı bilgi vermektedir. Eflâki’nin
             koyduğu sistematikle Osmanlı düşüncesini     bildirdiğine göre Mevlâna hayattayken Kadı
             doğrudan etkilemiş bir kişiliktir. Sirâceddin   Sirâceddin’in rebap konusunda söyledikleri
             Urmevî, günümüz Azerbaycan’ının Rızaiye/     dolayısıyla Mevlânâ, “bunlar soğuk demiri
             Urmiye şehrinde dünyaya gelmiş olsa da       dövüyorlar. Onların mezarları üzerinde rebap
             Musul, Dımaşk, Mısır, Sicilya... gibi yerlerden   çalacaklar,” sözünü naklettikten sonra şöyle
             sonra onun ilim hayatını pratize ettiği yer   bir olayı anlatır: “Mevlânâ öldükten sonra
             Konya olmuş, Türkiye Selçuklu tarihindeki    (birgün) dostlar, Konya Meydanı’nda sema
             önemli olayların içerisinde rol almış ve burada   ediyorlardı. Birdenbire şiddetli bir yağmura
             vefat etmiştir.                              tutuldular. Bunun üzerine sema ede ede Kadı
                                                          Sirâceddin’in (Allah rahmet etsin) mezarının
             Sirâceddin Urmevî’nin 682 (1283)’de 85 yaşında
             vefat ettiği dönemde Türkiye Selçuklu        bulunduğu yere gelip büyük bir sema yaptılar
             Darülmülk’ü Konya, halen Moğol tahakkümü     ve Mevlânâ’nın sözünü hatırlayıp hak
             altındaydı. Dönemin kaynaklarından           verdiler.”
             Kerimüddin Aksarayî, Urmevî hakkında         Eflâki’de geçen Konya Meydanı, günümüzde
             şöyle demektedir; “İlim âlimi, faziletler    Musalla Mezarlığı içerisinde “Namazgâh”
             denizi, şeriat göğünün güneşi, hakikat ve    olarak isimlendirilen yerdir. Burada şu soru
             tarikat okyanusunun merkezi olan; aklî       akla gelmektedir. Sirâceddin Urmevî’nin
             ve nakli ilimlerde dünya âlimlerini geride   türbesi Musalla Mezarlığı içerisinde
             bırakan; dünyanın fazıllarının her taraftan   Konya Meydanı’nda, yani günümüzdeki
             istifade için faydalı meclisine yönetip Konya   Namazgâh’ın ne tarafında olabilir? İlk olarak
             Dârülmülk’ünde, Pervin yıldızının etrafında   Türkiye Selçuklu Konya’sını ele aldığımızda
             toplanır gibi toplandıkları Kadı Sirâceddin   Konya Meydanı’nın kuzey tarafı yani
             Urmevî de (o yıl) hayata veda etti. (O öldükten  günümüzde şehitlik olarak isimlendirilen
             sonra etrafındaki bütün alimler) Benâtün-    yerin olamayacağını düşünüyoruz. Şöyle ki,
             nâ’ş gibi dağıldılar. “Sirâceddin Urmevî’nin   bu alanda Selçuklu asırlarından gelebilen
             cenazesi, Türkiye Selçuklu Konya’sında       herhangi bir yapı kalıntısı olamadığı gibi,
             “Meydan” ismiyle nitelendirilen günümüzde    Musalla Mezarlığı içerisinde halen de






                                                        155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162