Page 64 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 64
alınmaz hale gelmiş, döşeme tahtaları küften Evvel tevhîdi zikret
ve rutubetten parça parça olmuş ve artık Sonra cürmünü fikret
dikicisi, yapıcısı kalmamaktan bir eşi bugün Var yoluna doğru git
müzelerimizde bile bulunmayan, Türk’e ve Derviş olayım dirsen.
Şark’a mahsus iğneden, işleme sanatının son
klasik örneklerinden biri ve sonuncusu olan Rü’yâya yalan katma,
tâc-ı şeriflerin koyu nefti destarları, dikişli Elden söz alup satma,
pamukları ciritçi farelerin hünerli dişleriyle Vakt-i seherde yatma,
7 Revnakoğlu’nun İstanbul’u didik didik edilmiştir” 7 Derviş olayım dirsen.
İstanbul’un İç Tarihi Fatih,
Hzn. Mustafa Koç, İstanbul Sinan Paşa, Molla Lütfi, Bursalı Hocazâde,
2021, c. 4. S,1639. Gaflet ile çalışma,
Balıkesirli Zâtî, Sinoplu Safayî, gibi o devrin
8 Şekâik, 145-147; Terceme-i yıldız şahsiyetlerinden üst yöneticilerden Çok gezmeye alışma,
Şekâik, I/251, 254; Osmanlı Hiç bir şeye ilişme,
Müellifleri, I/181; Abdurrezzak başka tekkenin müdavimlerinden biri de
Efendi, Menâkıb-i Şeyh müderrislikten istifa ederek Şeyh Vefâ’ya Derviş olayım dirsen.
Vefâ. Evrad-ı Şeyh Vefâ,
8
Süleymaniye Ktp. no: 184a. intisap eden Zenbilli Ali Efendi idi. Onu,
Hacı Mahmud Efendi Kit. Mevlânâ ve İbnü’l-Arabî düşüncesini Şeyhinde kusur görme,
no: 4144. Meclisinde çok durma,
İstanbul’da yeniden canlandıran, medrese ile
9 Zeyniyye için bk. Reşat tekke çizgisini kendinde buluşturan bir ârif Nâfile yere yorma,
Öngören, Zeyniyye, DİA. Derviş olayım dirsen.
olarak görmek mümkündür. İlim ve irfanda
en üst seviyede olmakla birlikte dünyevî arzu
ve emeli, makam mansıb hevesi olmadığı Dostunda kusur görme
için devlet erkânıyla da ilişkileri çok sınırlı Ak yüze kara sürme
idi. Fatih’in cenaze namazını kıldıran kişinin Başuna çorap örme
o olması da bu konuya bir başka açıdan ışık Derviş olayım dersen
tutmaktadır.
Haram lokmayı yutma,
“İlâ rahmeti Rabbih” ifadesinin karşılığı olan Hiç kimseye kin tutma,
896 (1491) tarihinde alem-i cemale intikal Şeyh Vefâ’yı unutma,
etmiş, dergâhının haziresine defnedilmiştir. Derviş olayım dirsen.
Bazı kaynaklar ona Zeyniyye tarikatının Bir şeyh-i kâmil ara,
Vefaiyye kolunu nisbet ederse de bu “kağıt Niçün oldun âvâre.
üzerinde” kalmış, Zeyniyye tarikatı XV. ve Hemen söz tut bî-çâre,
XVI. asırda parlak dönemini yaşadıktan Derviş olayım dirsen.
sonra tarihe intikal etmiştir. 9
Her yere ayak basma,
İhsândan elin kesme,
Derviş Olmak İsteyenler Çok söze kulak asma,
İşte O’nun diliyle derviş olmak isteyenlere Derviş olayım dirsen.
tavsiyeleri:
62