Page 29 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 29

Menâkıbnâmelere Göre Seyyid                  evliya türbelerinin mahiyeti düşünüldüğünde
             Mahmûd Hayrânî                               Türkiye’de daha birçok menâkıbnâmenin
                                                          daha kaleme alındığını söylemek mümkündür.
             Seyyid Mahmûd Hayrânî hakkındaki             Fakat bu dinî ve tasavvufî metinlerin ekserisi
             menâkıbnâmelere geçmeden önce kısaca         çeşitli nedenlerden dolayı günümüze ulaşma
             menâkıbnâmelerin anlamı, ihtiva ettiği       imkânı bulamamıştır. Öyle ki XVI. yüzyılın
             konular ve tarihsel gelişimini hatırlamak    tanınmış tarihçisi Gelibolulu Mustafa Âlî (ö.
             gerekmektedir. Arapça nekabe’den türeyerek   1008/1600) vasıtasıyla haberdar olduğumuz
             “isabet etmek, bir şeyden bahiste bulunmak   Menâkıb-ı Seyyid Mahmûd Hayrânî adlı eser
             veya haber vermek” gibi anlamlara gelen      bahsi geçen dinî ve tasavvufî metinlerden
             menkıbenin sözlük anlamı “öğünülecek         sadece biridir. Ahmet Yaşar Ocak’ın belirttiği
             güzel iş, hareket ve davranış” olarak        üzere bu metnin tespit edilmesi, Seyyid
             açıklanmaktadır. Bu terim ilk olarak         Mahmûd Hayrânî’nin yaşam öyküsünde
             hadis külliyatlarında Hz. Peygamber’in       karanlıkta kalan birçok hususu aydınlatacağı
             ashabının meziyetleri, bazı tarihî şahsiyetler   gibi mensup olduğu meşrep ve mektebi
             ve mukaddes şehirler için kullanılmıştır.    hakkında da birçok bilgi sunacaktır.
             Müslümanlar arasında tasavvufun yayılmasıyla
             birlikte “sûfîlerin hikmetli sözlerini ve örnek   Seyyid Mahmûd Hayrânî’nin menâkıbnâmesi
             alınacak faziletli davranışlarını” ifade eden   günümüze ulaşmasa da diğer şeyh ve
             bir anlam kazanmıştır. Tasavvufun önde gelen   dervişlere ait menâkıbnâmelerde onun
             şeyhleri ve onlara mensup müritlerin anlam   hakkında bazı menkıbeler anlatılagelmiştir.
             dünyası etrafında sözlü olarak gelişim gösteren   Bu hususta Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî ve
             menkıbeler, zamanla tabakât kitapları ve     etrafındaki zümreleri anlatan Menâḳıbü’l-
             evliyâ tezkirelerinde yer almışlardır. Bu    ʿârifîn adlı eserin müellifi Ahmed Eflâkî’nin
             noktada Sülemî’nin Tabakâtu’s-Sûfiyye’si,    (ö. 761/1360) naklettiği bir rivayet son
             Hucvirî’nin Keşfu’l-Mahcûb’u ve Kuşeyrî’nin   derece önem arz etmektedir. Müellife göre,
             er-Risâle’si son derece güzel örnekler       Akşehirli Şeyh Sinaneddin-i Külahduz
             sunmaktadır.                                 çıkmış olduğu uzun bir yolculuktan sonra
                                                          Mevlânâ’nın huzuruna çıkmıştır. Mevlânâ
             XIII. yüzyıl Orta Çağ Türkiyesi’ne           ona, “Bu seyahatlerinde hiçbir Tanrı erine
             bakıldığında, evliyâ menâkıbnâmelerinin      ulaştın mı? Seyyid Mahmûd’u ne hâlde
             örnekleri arasında akla ilk gelenler         buldun? Ne ile meşguldür?” diye sormuştur.
             Menâkıb-ı Seyyid Hârûn-ı Velî ve Menâkıb-ı   Şeyh Sinaneddin, Mevlânâ’nın bu sorusunu,
             Sadruddîn-i Konevî’ye ait dinî ve tasavvufî   “Onu, tüyleri birbirine karışmış bir tilki
             metinlerdir. Bu metinler, şeyh ve dervişlerin   gibi, bir köşede oturmuş ve sizin âleminize
             hayatlarını ve öğretilerini menkıbevî bir    karşı tamamen gözlerini kapamış bir hâlde
             dille anlatmakla kalmamış, aynı zamanda      buldum” ifadeleriyle cevaplamıştır. Bu
             Selçuklu Türkiyesi’nin iktidar ve toplum     ifadeler karşısında gülümseyen Mevlânâ, Şeyh
             yapısını da ortaya koymuştur. Farklı meşrep   Sinaneddin’e karşılık vermemiştir. Bir gün
             ve mektebe mensup zümrelerin açtığı tekke    yine Akşehir’e giden Şeyh Sinaneddin bu defa
             ve zaviyelerin yanı sıra zamanla ortaya çıkan   Seyyid Mahmûd Hayrânî’yi çarşıda uyurken








                                                        27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34