Page 25 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 25

üstlenmiştir. Günümüze bütün ihtişamıyla     Teknik tabirle belirtmek gerekirse Eşrefoğlu
             gelebilmiş olması bu eserin değerini         Camii ve diğer dört kıymetli eser (Afyon Ulu
             artırmaktadır.  Caminin taş işçiliğinin görkemi  Cami/ Afyon,  Ahi Şerafettin/ Arslanhane
             yanında özellikle iç mekânında karşımıza     Cami/Ankara, Mahmud Bey Camii/
             çıkan çinilerin ve ahşap malzemenin ağırlıkla   Kastamonu, Sivrihisar Ulu Cami/Eskişehir)
             kullanılmış olması dikkat çekmektedir.       Türkiye’de bir yapı türünün insanlık için
                                                          taşıdığı evrensel değeri, birbirini tamamlayan
             Yedi asır boyunca Eşrefoğlu Camii’nin ayakta
             kalmasını sağlayan bir takım güçlü dayanaklar   beş anıt ile belgeleyen ilk seri varlık olarak
             mevcuttur. Eğer bu muhteşem eserin bütün     kabul görmüştür.
             ihtişamıyla varlığının devamı isteniyorsa, bu
             yapının düzenli bakımı yapılmalıdır. Caminin   Maddi-Manevi Kültürün Bileşkesi
             ibadete ve ziyarete açık olmasından dolayı bu   Olarak Eşrefoğlu Camii
             binayı kullanan herkesin koruma bilincine
             sahip olması sağlanmalıdır. Özellikle de bakım   Temennimiz, Eşrefoğlu Camii başta olmak
             onarım çalışması yürüten ekiplerin, eserin   üzere listeye giren Selçuklu-Beylikler dönemi
             profesyonel manada ve uzun vadede nasıl      eserlerimiz ve sanat değeri taşıyan büyük
             korunması gerektiğine dair uzmanlık bilgisine   küçük bütün diğer güzide yapıtlarımız,
             sahip olup olmadıklarına dikkat edilmelidir.   Anadolu Türk-İslam sanat anlayışının ayaktaki
             Eserin bakımında geleneksel teknikleri bilen   dev abideleri ve kutsal vatanın tapu belgeleri
             ustaların çalıştırılmasına öncelik verilmelidir.   olarak ilelebet varlığını sürdürsün. Bunların
             Eşrefoğlu Camii’nde inşa sürecinde uygulanan   korunması sağlanarak gelecek nesillere ecdat
             bütün tekniklerin ve sanat eylemlerinin bugün   yadigârı olarak miras bırakılsın.
             ve gelecekte de devamını sağlamaya dönük     Unutulmamalıdır ki ülke sınırlarının bekçileri
             olarak yeni plan ve projeler hazırlanmalıdır.   ve geleceğin emanetçileri sadece silahlı
             Bu projeler ve devamında gelecek olan        birlikler değildir. Yurt toprakları, kahraman
             uygulamaların Selçuklu-Beylikler dönemi      ordumuzla birlikte üzerinde yaşayan ve onu
             Türk sanat ve estetik anlayışı doğrultusunda   vatan kılan insan unsurunun tarihî süreç
             tatbikine zemin hazırlanmalıdır. Bu yapılırken   içerisinde ortaya koyduğu maddi-manevi,
             ise Dünyada kabul görmüş uluslararası        bilimsel-kültürel mirasın gücüyle korunur;
             standartlara ve konu ile ilgili hazırlanmış   oradan alınan müspet enerjiyle geleceğe
             tüzük ve yönetmeliklere de riayet edilmesi   emin adımlarla ilerlenir. Eşrefoğlu Camii ve
             önemlidir.
                                                          emsallerinin her birinin birer kültür mirası
             Eşrefoğlu Camii, 2023 yılında 45. UNESCO     olarak çevrelerine yaydıkları pozitif enerji
             Dünya Miras Komitesi toplantısında,          bu bakımdan çok değerli ve çok anlamlıdır.
             “Anadolu`nun Orta Çağ Dönemi Ahşap           Gelecek kuşaklar da bu potansiyelden güç
             Direkli ve Kirişli Camileri” adıyla ve farklı   alarak hem kendilerini geliştirecekler ve
             illerdeki 4 ayrı cami ile birlikte Türkiye’nin   hem de şehit kanlarıyla sulanmış vatan
             UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dâhil edilen   topraklarının bekçiliğini yapmaya devam
             ilk seri kültürel varlıklarından biri olmuştur.   edeceklerdir.








                                                        23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30