Page 27 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 27

SEYYİD MAHMÛD HAYRÂNÎ






             EYYÜP YILMAZ





             Literatürde “memzûc dönem” olarak            Bektaşîler gibi yeni mektepler de kurulmaya
             nitelendirilen XIII. yüzyıl, dinî meşrep ve   başlanmıştır. Mezkûr meşrep ve mekteplere
             mektepler için oldukça velut bir asırdır.    mensup şeyh ve dervişler yaşadıkları
             Birçok devlet ve toplumun büyük değişim ve   coğrafyanın özelliklerine uygun olarak,
             dönüşümler yaşadığı bu dönemde; tasavvufî    kimileri dağda kırsalda kimileri ise şehirde
             zümreler de oldukça renkli ve hareketli bir   pazarda kendilerine özgü yaşam biçimleri ve
             görünüm kazanmıştır. Bu renkli ve hareketli   tebliğ yöntemleriyle insanları İslâm’a davet
             görünümün en güzel örneklerini Selçuklu      etmişlerdir. Bu çalışmaya konu olan ve bahsi
             Türkiyesi’nde faaliyet gösteren zümreler     geçen zümrelerden bazılarıyla yakın ilişkiler
             sergilemiştir. Zira Türkistan’dan gelen bir   kuran Seyyid Mahmûd Hayrânî (ö. 667/1269)
             kasırga gibi birçok devleti ve gelişmiş şehirleri   ise kendisine faaliyet alanı olarak Konya/
             harap eden Moğol akınları aynı zamanda XIII.  Akşehir’i seçmiştir.
             yüzyıl Türkiyesi’ni Ahîler, Rifâîler, Haydarîler,
             Kalenderîler, Babaîler, Evhadîler, Ekberîler,
             Kübrevîler gibi farklı meşrep ve mektepten   Seyyid Mahmûd Hayrânî’nin Hayatı
             birçok şeyh ve dervişler için yeni bir yuva   ve Muhiti
             hâline getirmiştir. Elbette Türkiye’nin yeni
             misafirleri addedilen bu zümrelerdeki renklilik   Yaşam öyküsü ve kurduğu ilişki ağları daha
             ve hareketlilik sadece Moğol akınlarının     çok şeyh ve dervişlerin anlam dünyası
             neden olduğu göç dalgalarıyla açıklanamaz.   etrafında şekillenen menâkıbnâmelere
             Bununla birlikte Selçuklu iktidarının çabaları   dayanan Seyyid Mahmûd Hayrânî, XIII. yüzyıl
             da önemli rol oynamıştır. Özellikle I. Alâeddin   Türkiyesi’nde yaşamış büyük mutasavvıflardan
             Keykubad (1220-1237) döneminde, Türkiye      biridir. Tarihî metinlerde hayatına dair
             Selçukluları siyasî, askerî ve idarî anlamda   yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu nedenle
             büyük bir gelişme göstermiştir. Keykubad,    doğum tarihini kesin olarak ifade etmek
             bir yandan Moğol akınlarının olumsuz         zordur. Ancak, bazı araştırmacılar ölüm tarihi
             etkileriyle mücadele ederken öte yandan      üzerinden hareketle XIII. yüzyılın başında
             devletini güçlendirmiştir. Kurduğu tekke ve   doğmuş olabileceğini ileri sürmektedir.
             zaviyelerle farklı bölgelerden birçok şeyh   İsminin başında yer alan es-Seyyid unvanı,
             ve dervişin ülkesine gelmesini sağlamıştır.   onun “efendi, bey, önder, sahip, faziletli,
             Hatta kısa sürede ülkesinde Mevlevîler ve    kerim” olduğunu ve toplumda seçkin bir








                                                        25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32