Page 147 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 147
belirtildiği üzere bu eserin müellifi Seyyid
Şerîfel-Cürcânî’dir. Nüsha Muharrem
869/ Eylül-Ekim 1464 tarihinde Hâmidî
tarafından istinsah edilmiştir. Tevkî ve
kûfî hat kullanılarak tamamlanmış, krem
rengi kağıt üzerine siyah is, kırmızı ve zer
mürekkeple yazılmıştır. Hem eserin hem
de müellifin isimleri dikdörtgen formlu
zahriye tezhibinin ortasına zer mürekkeb
kullanılarak tevkî hatla yazılıdır.
Aynı dikdörtgenin baş ve etek
kısımlarındaki yatay formun içinde yer alan
ithaf cümlesi ise şu şekildedir:
Bi-resmi mutâla‘ati’s-sultâni’l-a‘zamel-hâkâni’l-
mu‘azzames-Sultân Muhammed Hânibnes-Sultân
Murâd Hân halle dallâhu mulkehu ve sultânehu
ve efâda ‘ale’l-‘âlemîn birrahu ve ihsânehu.
[Bu nüsha Sultan Murad Hânoğlu, yüce
sultan, muazzam hakan, Sultan Mehmed uygulanmıştır. Deseni oluşturan rûmî Görsel 9. MK. Yazmalar
Hân’ın mütalaası için hazırlanmıştır. Allah motifleri ise altın renklidir. Köşebentler yine 506, 1a.Hâşiye alâ
mülkünü ve saltanatını daim kılsın, âlemlere naif üslûp tarzında ancak diğer esere göre Levâmii’l-esrâr fî
onun iyilik ve ihsanını yağdırsın.] ŞerhiMetâlii’l- envâr
biraz daha sade bir tasarım ile bezenmiştir.
Nüshanın hem zahriye (vr.1a) hem de unvan Merkezdeki dikdörtgenin baş ve etek
sayfasının (vr.1b) bezeme anlayışı ile sayfa kısımlarında zer mürekkeb ile iki satır
tezyinatının fiziki formu tıpkı Şehzade şeklinde hazırlanan metnin aralarında çağla
Mehmed 78 numaralı eserde olduğu gibidir. yeşili rûmî motifleri ters simetri esasına göre
Zahriye tezhibi, daire formlu şemse ile tasarlanmıştır. Zeminde oluşan boşluklara
baş ve etek kısmında yer alan dikdörtgen ise Fâtih dönemi Baba Nakkaş üslûbunda
paftalardan oluşur. Ancak merkezdeki daire görmeye alışık olduğumuz türden beyaz üç
bu kez 1/16 simetrisi ile tasarlanmıştır. noktalar yerleştirilmiştir. İthaf cümlesinin
Sade rûmî motifler kullanılarak hazırlanan yer aldığı dikdörtgeni çevreleyen ara pervaz
kompozisyon beyaz ve turuncu renkli üzerinde diğer eserde olduğu gibi bir
olup, pafta zeminleri siyah ve limon küfü zencirek uygulaması görülür. Her iki bezeme
yeşili ile hazırlanmıştır. Şehzade Mehmed yüzeyinde lacivert renkli zemin üzerine
78 numaralı eserde olduğu gibi dairenin beyaz üç nokta konularak desene hareket
iç kısmındaki altın iplik üzerine münhani katılmıştır. Fâtih dönemi Baba Nakkaş
145