Page 147 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 147

belirtildiği üzere bu eserin müellifi Seyyid
             Şerîfel-Cürcânî’dir. Nüsha Muharrem
             869/ Eylül-Ekim 1464 tarihinde Hâmidî
             tarafından istinsah edilmiştir. Tevkî ve
             kûfî hat kullanılarak tamamlanmış, krem
             rengi kağıt üzerine siyah is, kırmızı ve zer
             mürekkeple yazılmıştır. Hem eserin hem
             de müellifin isimleri dikdörtgen formlu
             zahriye tezhibinin ortasına zer mürekkeb
             kullanılarak tevkî hatla yazılıdır.
             Aynı dikdörtgenin baş ve etek
             kısımlarındaki yatay formun içinde yer alan
             ithaf cümlesi ise şu şekildedir:
             Bi-resmi mutâla‘ati’s-sultâni’l-a‘zamel-hâkâni’l-
             mu‘azzames-Sultân Muhammed Hânibnes-Sultân
             Murâd Hân halle dallâhu mulkehu ve sultânehu
             ve efâda ‘ale’l-‘âlemîn birrahu ve ihsânehu.

             [Bu nüsha Sultan Murad Hânoğlu, yüce
             sultan, muazzam hakan, Sultan Mehmed        uygulanmıştır. Deseni oluşturan rûmî       Görsel 9. MK. Yazmalar
             Hân’ın mütalaası için hazırlanmıştır. Allah   motifleri ise altın renklidir. Köşebentler yine   506, 1a.Hâşiye alâ
             mülkünü ve saltanatını daim kılsın, âlemlere   naif üslûp tarzında ancak diğer esere göre   Levâmii’l-esrâr fî
             onun iyilik ve ihsanını yağdırsın.]                                                    ŞerhiMetâlii’l- envâr
                                                         biraz daha sade bir tasarım ile bezenmiştir.
             Nüshanın hem zahriye (vr.1a) hem de unvan   Merkezdeki dikdörtgenin baş ve etek
             sayfasının (vr.1b) bezeme anlayışı ile sayfa   kısımlarında zer mürekkeb ile iki satır
             tezyinatının fiziki formu tıpkı Şehzade     şeklinde hazırlanan metnin aralarında çağla
             Mehmed 78 numaralı eserde olduğu gibidir.   yeşili rûmî motifleri ters simetri esasına göre
             Zahriye tezhibi, daire formlu şemse ile     tasarlanmıştır. Zeminde oluşan boşluklara
             baş ve etek kısmında yer alan dikdörtgen    ise Fâtih dönemi Baba Nakkaş üslûbunda
             paftalardan oluşur. Ancak merkezdeki daire   görmeye alışık olduğumuz türden beyaz üç
             bu kez 1/16 simetrisi ile tasarlanmıştır.   noktalar yerleştirilmiştir. İthaf cümlesinin

             Sade rûmî motifler kullanılarak hazırlanan   yer aldığı dikdörtgeni çevreleyen ara pervaz
             kompozisyon beyaz ve turuncu renkli         üzerinde diğer eserde olduğu gibi bir
             olup, pafta zeminleri siyah ve limon küfü   zencirek uygulaması görülür. Her iki bezeme
             yeşili ile hazırlanmıştır. Şehzade Mehmed   yüzeyinde lacivert renkli zemin üzerine
             78 numaralı eserde olduğu gibi dairenin     beyaz üç nokta konularak desene hareket
             iç kısmındaki altın iplik üzerine münhani   katılmıştır. Fâtih dönemi Baba Nakkaş








                                                        145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152