Page 146 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 146

“S” ler üzerinde çiziliyor olması naif üslûbu
                                                                              diğerlerinden ayıran özellikler arasındadır.

                                                                              Varak 1b’deki unvan sayfası ile 1a’daki
                                                                              tezhibin motif ve renk palet iaynıdır.
                                                                              Farklılık sadece başmakam ve etek kısmının
                                                                              yazılarında görülür. Burada besmele diğer
                                                                              varaktan farklı olarak tezyinî kûfî tarzında
                                                                              ve üstübec mürekkebiyle yazılmıştır.
                   Görsel 7. Şehzade                                          Zeminde yer alan altın renkli sade
                     Mehmet 78, 1b.
                 Unvan sayfası tezhip                                         rûmîlerin bir benzeri burada kûfî yazının
                           detayı                                             ayrıntılarında da görülür. Ortadaki kitabenin
                                                                              iki yanında kalan zeminler siyah renkli
                                                                              olup yine iki uçta lacivert üzerine beyaz
                                                                              rûmî motifler ¼ simetrik komposizyon
                                                                              esasına gore tasarlanmıştır. Hem 1a hem
                                                                              de 1b varağında yer alan yatay dikdörtgen
                                                                              bezeme alanlarını once ince bir yeşil iplik
                                                                              daha sonra da üzerinde saç örgüsü zencerek
                                                                              deseni uygulanmış sarı altın bir bordür
                                                                              çevreler. Altın, motifler hariç sadece ara
                                                                              pervaz zemini de karşımıza çıkmaktadır
                                                                              ki Baba Nakkaş tarzı eserlerde rengin
                                                                              ön planda olması alışık olduğumuz bir
                                                                              durumdur.  Besmelenin yer aldığı yere gore
                                                                              daha ince olan üstteki bezeme alanında
                                                                              iki yöne katlanarak çoğaltılan simetrik bir
                                                                              kompozisyon bulunmaktadır. Biri turuncu
                                                                              diğeri beyaz rûmî motifleriyle oluşturulan
                                                                              kapalı formların içleri limon küfü ve siyah
                                                                              olmak üzere iki renk ile ardışık boyalıdır.
                                                                              Geri kalan rûmî motifleri ise yine altın
                                                                              renklidir. Tığlar lacivert renkli, sade ve
                                                                              çizgiseldir.
                                                                              Fâtih Sultan Mehmed Hân’a takdim edilen
                                                                              ve desen analizini yaptığımız ikinci nüsha;
                   Görsel 8. Şehzade   bulabilmesi, sadece bitkisel motiflerle   Hâşiye alâ Levâmii’l-esrâr fî ŞerhiMetâlii’l-
                     Mehmet 78, 1b.   tasarlanması, helezon sistemi yerine,
                     Unvan sayfası                                            envâr adlı eseri içermektedir. Yukarıda da
                          tezhibi  birbirini keserek aynı yöne doğru ilerleyen






                                                                          144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151