Page 146 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 146
“S” ler üzerinde çiziliyor olması naif üslûbu
diğerlerinden ayıran özellikler arasındadır.
Varak 1b’deki unvan sayfası ile 1a’daki
tezhibin motif ve renk palet iaynıdır.
Farklılık sadece başmakam ve etek kısmının
yazılarında görülür. Burada besmele diğer
varaktan farklı olarak tezyinî kûfî tarzında
ve üstübec mürekkebiyle yazılmıştır.
Görsel 7. Şehzade Zeminde yer alan altın renkli sade
Mehmet 78, 1b.
Unvan sayfası tezhip rûmîlerin bir benzeri burada kûfî yazının
detayı ayrıntılarında da görülür. Ortadaki kitabenin
iki yanında kalan zeminler siyah renkli
olup yine iki uçta lacivert üzerine beyaz
rûmî motifler ¼ simetrik komposizyon
esasına gore tasarlanmıştır. Hem 1a hem
de 1b varağında yer alan yatay dikdörtgen
bezeme alanlarını once ince bir yeşil iplik
daha sonra da üzerinde saç örgüsü zencerek
deseni uygulanmış sarı altın bir bordür
çevreler. Altın, motifler hariç sadece ara
pervaz zemini de karşımıza çıkmaktadır
ki Baba Nakkaş tarzı eserlerde rengin
ön planda olması alışık olduğumuz bir
durumdur. Besmelenin yer aldığı yere gore
daha ince olan üstteki bezeme alanında
iki yöne katlanarak çoğaltılan simetrik bir
kompozisyon bulunmaktadır. Biri turuncu
diğeri beyaz rûmî motifleriyle oluşturulan
kapalı formların içleri limon küfü ve siyah
olmak üzere iki renk ile ardışık boyalıdır.
Geri kalan rûmî motifleri ise yine altın
renklidir. Tığlar lacivert renkli, sade ve
çizgiseldir.
Fâtih Sultan Mehmed Hân’a takdim edilen
ve desen analizini yaptığımız ikinci nüsha;
Görsel 8. Şehzade bulabilmesi, sadece bitkisel motiflerle Hâşiye alâ Levâmii’l-esrâr fî ŞerhiMetâlii’l-
Mehmet 78, 1b. tasarlanması, helezon sistemi yerine,
Unvan sayfası envâr adlı eseri içermektedir. Yukarıda da
tezhibi birbirini keserek aynı yöne doğru ilerleyen
144