Page 144 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 144
Görsel 4. Şehzade
Mehmet 78, 1a. Baş ve
etek kısımlarındaki
yatay formun desen
tasarımı, detay
Geniş yüzeylerde görülen koyu çivit mavisi ayırma rûmî çizerken motiften ayrılan
Fâtih dönemieserlerinde görmeye alışık parçanın rûmî üzerinden değil de helezon
olduğumuz karakteristik lacivert rengidir. üzerinden yapıldığı veya motife has yuvarlak
Aynı lacivert, eserin ve müellifin adının kısımların kuş kanadına benzer tarzda iç
yazılı olduğu dairenin zemininde de görülür. bükey çizgilerle tasarlandığı, ortabağ gibi
Zer mürekkeble hazırlanan Tevkî hattın arka görünen bağlaçların olduğu, döneme özgü
planı rûmî motifleriyle tezyin edilmiştir. ayrıntılara sahiptir. Bilhassa ayırma rûmîlerin
Desen, herhangi bir helezon sistemine dahil helezon üzerinde yön göstererek ayırım
olmayan, metnin boşluğuna serpiştirilmiş yaptığı kısımlar çoğunlukla kompozisyon
hissi veren, açık mavi rûmî motifleri ile gereği kapatılmaz ve görünürbırakılır. Zira
tasarlanmıştır. Baş ve etek kısımlarında ise sonraki yüzyıllarda kullanılmayan ama Fâtih
diğerinden farklı olarak rûmî motifleri bir döneminde çok sevilerek tasarlanan bu tarz
helezon üzerine yerleştirilmiştir. Burada ayrıntılar üslûba özgüdür.
motifler beyaz renklidir.
Merkezdeki daire ile onu bordür şeklinde
Özellikle şunu belirtmek gerekir ki Fâtih çevreleyen yüzey birbirinden İki farklı
dönemi rûmîleri kendine has ayrıntıları kalınlıkta cetvel ile ayrılmaktadır. Zemini
olan karakteristik bir motiftir. Örneğin altın boyalı ve daha kalın olan ipliğin
142