Page 144 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 144

Görsel 4. Şehzade
                Mehmet 78, 1a. Baş ve
                 etek kısımlarındaki
                  yatay formun desen
                    tasarımı, detay



                                  Geniş yüzeylerde görülen koyu çivit mavisi   ayırma rûmî çizerken motiften ayrılan
                                  Fâtih dönemieserlerinde görmeye alışık      parçanın rûmî üzerinden değil de helezon
                                  olduğumuz karakteristik lacivert rengidir.   üzerinden yapıldığı veya motife has yuvarlak
                                  Aynı lacivert, eserin ve müellifin adının   kısımların kuş kanadına benzer tarzda iç
                                  yazılı olduğu dairenin zemininde de görülür.   bükey çizgilerle tasarlandığı, ortabağ gibi
                                  Zer mürekkeble hazırlanan Tevkî hattın arka  görünen bağlaçların olduğu, döneme özgü
                                  planı rûmî motifleriyle tezyin edilmiştir.   ayrıntılara sahiptir. Bilhassa ayırma rûmîlerin
                                  Desen, herhangi bir helezon sistemine dahil   helezon üzerinde yön göstererek ayırım
                                  olmayan, metnin boşluğuna serpiştirilmiş    yaptığı kısımlar çoğunlukla kompozisyon
                                  hissi veren, açık mavi rûmî motifleri ile   gereği kapatılmaz ve görünürbırakılır. Zira
                                  tasarlanmıştır. Baş ve etek kısımlarında ise   sonraki yüzyıllarda kullanılmayan ama Fâtih
                                  diğerinden farklı olarak rûmî motifleri bir   döneminde çok sevilerek tasarlanan bu tarz
                                  helezon üzerine yerleştirilmiştir. Burada   ayrıntılar üslûba özgüdür.
                                  motifler beyaz renklidir.
                                                                              Merkezdeki daire ile onu bordür şeklinde
                                  Özellikle şunu belirtmek gerekir ki Fâtih   çevreleyen yüzey birbirinden İki farklı
                                  dönemi rûmîleri kendine has ayrıntıları     kalınlıkta cetvel ile ayrılmaktadır. Zemini
                                  olan karakteristik bir motiftir. Örneğin    altın boyalı ve daha kalın olan ipliğin








                                                                          142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149