Page 9 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 9

SİRÂCEDDİN URMEVÎ:


             ŞEHRİ ‘FELSEFE-BİLİM’LE


             YENİDEN KURMAK






             İHSAN FAZLIOĞLU





             Tarihte iz bırakmış büyük düşünürleri daha   Urmevî’nin ilk döneminde bölgenin belki
             iyi anlayabilmek için içinde yaşadıkları tarihî   de en güçlü devletiydi. Ancak 1240’ta Babaî
             sahneyi çözümlemek gerekir. Bu yazıda iki    İsyanı ve 1243’te de Kösedağ Savaşı’yla gücünü
             sahne çözümlemesi yapmaya çalışacağım.       kaybetti.
             Birincisi büyük sahne; daha çok Sirâceddin   (4) Askerî güçleri zayıf da olsa Abbâsîler
             Urmevî’nin varlığa geldiği bütünün bir tasviri.   varlığını sürdürüyordu ve manevî açıdan hâlâ
             İkincisiyse bizâtihi Sirâceddin Urmevî’nin bu   etkiliydiler. Ancak 1258’de Moğollar tarafından
             bütüne nispetle varlık kazandığı ve kendini   tarihten silindiler.
             gerçekleştirdiği küçük sahne.
                                                          (5) İstanbul merkezli Doğu Roma hem bir
             Büyük sahne şöyle çerçevelenebilir: Sirâceddin   siyasî güç hem de güçlü bir kültür olarak
             Urmevî tarihî açıdan kritik bir dönemde      etkindi. Fakat 1204’teki Latin işgaliyle
             yaşar. Aslında yaşamını birbirinden farklı iki   hâkimiyetini ve etkinliğini büyük oranda
             dünya parçalar. Bilindiği üzere Sirâceddin   kaybetti.
             Urmevî 1198’de yani İbn Rüşd’ün öldüğü yılda
             doğdu. Doğumundan 1220’ye kadarki dönem      Sirâceddin Urmevî’nin fikriyatını anlamak
             ile 1220’den, yani Moğolların İslâm dünyasını   için burada kısaca değinilen sosyo-politik
             tarumar etmeye başladıkları tarihten         iki durumun içeriğini ve sonuçlarını göz
             ölümüne (1283) değin dönem hem politik       önünde bulundurmak gerekir. Şimdilik
             hem de psikolojik açıdan iki ayrı dünya olarak   bunların ayrıntılara girmeyeceğiz ancak
             görülebilir.                                 bahsedilen her iki sosyo-politik bağlam her
                                                          zaman olumsuzluk üretmez. Amaçlanmasa
             Büyük sahneye bakıldığından manzara şu       da bazı sonuçlar ilmî hayat için olumlu
             şekilde özetlenebilir:                       meyveler verebilir. Bilindiği üzere, Cengiz
             (1) Sirâceddin Urmevî, Harizmşahlar’ın hüküm  Han’ın ölümünden sonra Hülâgû’nun1253-
             sürdüğü bir coğrafyada doğdu. Ancak 1220’den   1265’te İlhanlı Devletini kurması Sirâceddin
             itibaren Moğolların ilerleyişiyle yıkıldı.   Urmevî’nin olgunluk dönemine denk gelir.
                                                          İşte bu dönemin en önemli özelliklerinden
             (3) Mısır ve Bilâdu’ş-Şâm’da Eyyûbîler Devleti
             hüküm sürüyordu. 1250’de yıkıldı ve yerine   biri Moğolların meydan getirdiği Pax
             Memlukler kuruldu.                           Mongolica’dır. Böyle bir ortamda Çin’den
                                                          İran’a, İran’dan Anadolu’ya, büyük bir
             (3) Anadolu Selçuklu Devleti, Sirâceddin     coğrafyada ortak bir devletin varlığı nedeniyle





             Anadolu Selçuklu veziri Muinuddin Pervane’nin Tokat’ta yaptırdığı Gökmedrese’nin taç kapısı

                                                         7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14