Page 11 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 11

bir hareketlilik oluşur. Bu hareketlilik     doğan Sirâceddin Urmevî, ilk tahsilinden
             güvenlikle birleşince bilgin ve kitap akışı   sonra Musul’a varır. Musul, bu tarihlerde, ilmî
             oldukça hızlanır. Özellikle Moğol Yam        açıdan son derece önemli bir şehirdir çünkü
             Teşkilâtı’nın ürettiği güvenlik ortamı bunu   Kemâleddin b. Yunus’un etrafında dönemin
             sağlar. Mesela, Moğollardan önce bilgi ve    en önemli isimleri toplanmıştır. Mesela,
             kitabın dolaşımının hızı 10’sa, Moğollardan   Fahreddin Râzî çizgisini devam ettiren
             sonra en az 30 olur. Bu güvenlik ve hız içinde   filozof Esîruddin Ebherî, daha sonra Merağa
             bilginlerin, kitapların, dolayısıyla fikirlerin   matematik-astronomi okulunu kuracak büyük
             hareketi ordulardan daha hızlıdır denebilir.  matematikçi-filozof Nasîruddin Tûsî ve
                                                          matematikçi-mühendis Alemuddîn Kaysar bu
             Sirâceddin Urmevî’nin hayat sürdüğü
             dönemde, tüm karışıklıklara rağmen, İslâm    isimler arasındadır. Bu nedenle Kemâleddin
             temeddününde çok önemli isimler mevcuttur.   b. Yunus ve çevresi Sirâceddin Urmevî’nin
             Yukarıda işaret edildiği üzere Sirâceddin    ilmî zihniyetini anlamak için önemlidir; zira
             Urmevî doğduğunda, 1198’de, İbn Rüşd         Sirâceddin Urmevî’nin yazıp çizdiklerine ve
             öldü; 1210’daysa Fahreddin Râzî vefat etti.   yapıp ettiklerine ciddi bir etkisi vardır. Ayrıca
             Dönemin diğer önemli isimleri arasında,      bu çevre, felsefe-bilim tarihinde önemli
             tabîb-filozof İbn Nefîs, Kâdî Beyzâvî;       rol oynayan bir sonraki bilginler kuşağını
             Nasîruddin Tûsî ve Merağa Okulu’nun          yetiştirecektir.
             Muhyiddin Mağribî, Fahreddin Ahlâtî, vb.     Kanaatimizce Sirâceddin Urmevî Musul’da,
             diğer bilginleri sayılabilir. Tam burada Merağa   Merv ve civarında gelişen tahkîk, tahrîr ve
             matematik-astronomi okulunun 1257’de, tam    talîm üçlemesinin temel fikriyatını öğrenir.
             da Sirâceddin Urmevî’nin olgunluk döneminde  Çünkü Kemâleddin b. Yunus, bu tarihlerde,
             kurulduğunu dikkate almak gerekir. Bu okulda  İslâm temeddünün merkezinde Fahreddin
             üretilen eserler başta matematik bilimler    Râzî’yi en iyi bilen isim olarak görülür. Hatta
             olmak üzere pek çok alanda önemli etkilere   yalnızca bilmek değil, anlayan, anlatan, kısaca
             neden oldu. Özellikle matematik bilimlerin   anlaşılmasını sağlayan kişi olarak görülebilir.
             felsefeden kopma süreci bu dönemde hızlandı.  Nitekim İbn Hallikân (ö. 1282) olayı şöyle
             Diğer yandan yine bu zaman aralığında        özetler: Fahreddin Râzî’nin eserleri Irak ve
             Esîruddin Ebherî, Necmeddin Kâtibî,          Bilâdu’ş-Şâm’a ulaşınca bilginler içeriklerini
             Mueyyuddin Urdî, Kadı Beyzâvî, Hasan         anlamakta zorlanırlar. Kemâleddin b.
             Merrâkûşî, İbn Bennâve Anadolu’da kendisi    Yunus’a başvururlar. Kemâleddin b. Yunus,
             yanında Sadreddin Konevî, Celâleddin Rûmî,   eserleri inceler ve Fahreddin Râzî’nin
             Kutbuddin Şîrâzî gibi büyük isimler yaşadılar.   eserlerinde yeni bir dil bulunduğunu; bu dili
             İlginçtir ki, bu şekildeki, son derece keskin bir  kavram seviyesinde çözmeden eserlerin de
             sosyo-politik sahnede çok önemli filozof-bilim  anlaşılamayacağını söyler. Bizzat kendisi de
             insanları yetişti.                           eserler üzerinde çalışarak etrafında bulunan
                                                          ileri gelen isimlere içeriklerini anlatır. İşte
             Bu büyük ölçekli sahnede, biraz daha
             tahsis edilirse, Sirâceddin Urmevî’nin kendi   Sirâceddin Urmevî böyle bir ortamda Büyük
             dünyasına da bakılabilir. 1198’de Urmiye’de   Selçuklu ile Harizmşâhlar coğrafyasında
                                                          gelişen ilmî zihniyeti tevarüs eder. Nitekim







                                                         9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16