Page 15 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 15
arayışında hakikate-yakınsak denilebilecek bir Kaynakça
tutumun benimsemesine yol açtı. Nitekim
Sirâceddin Urmevî’nin kelam ile Meşşâî Aliyev, Elmin. “Sirâceddin el-Urmevî”. İslam Düşünce
Atlası. https://islamdusunceatlasi.org/siraceddin-el-
metafiziği karşılaştıran bir Risâle kaleme urmevi/509 (Erişim: 23 Eylül 2024)
alması, varılan noktaya ilişkin kaygılarının bir Çağrıcı, Mustafa. “Sirâceddin el-Urmevî”. TDV İslam
ifadesi olarak okunabilir. Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/siraceddin-
Özetlenirse, şehrin yönetimine müdahil el-urmevi (Erişim: 23 Eylül 2024)
olması, bizatihi şehri savunması, kadı olarak Fazlıoğlu, İhsan. “Anadolu Selçukluları ve Beylikler
şehirde adaleti sağlamaya çalışması, Letâifü’l- Dönemi Türk Felsefe-Bilim Tarihine Önsöz”. Anadolu
hikme gibi ansiklopedik bir eser yazarak Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı. ed. Ahmet Yaşar
Ocak, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2006, I, 413-
hafızayı koruma eylemine katılması, her 427.
bir gerçeklik küresindeki olgu ve olayların Fazlıoğlu, İhsan. “Bütün ve Parça: Kutbüddin Şîrâzî’yi
idrakinde mantık biliminin yeniden gündeme Çağı İçinde Anlamak”. Âfâkta ve Enfüste –Kutbüddin
getirip Metâliu’l-envâr gibi ileri seviyede Şîrâzî’de Dil, İslâmî İlimler ve Felsefe-Bilim-. ed. Mustakim
bir mantık kitabı yazması, tüm bu ve diğer Arıcı - Asiye Aykıt. İstanbul: Ketebe, 2023, 15-26.
gayretleri, Sirâceddin Urmevî’nin, yukarıda Fazlıoğlu, İhsan. “İznik’te Ne Oldu? Osmanlı İlmî
özetle işaret edilen krizlere karşı, birer cevabı Hayatının Teşekkülüve Dâvûd Kayserî”, Nazariyat İslâm
niteliğindedir. Başka bir deyişle, yaşanabilir, Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi 4/1 (Ekim
bilinebilir ve düşünülebilir yeni bir dünya 2017): 1-68.
kurmak için Sirâceddin Urmevî kendi payına İbn Ebî Useybia. Uyûnu’l-enbâ’ fî tabakati’l-etıbba’, nşr.
düşeni üstlenmiş ve gereğini yerine getirmiştir. Nizâr Rızâ. Beyrut: 1965.
Sirâceddin Urmevî ve çevresinin geliştirdiği Kâtib Çelebi. Keşfu’z-zunûn. Beyrut: Dâru İhyâi’t-
Türâsi’l-Arabî, t.y.
bu hissiyat, fikriyat ve hassasiyet sonraki
nesiller tarafından tevarüs edilmiş ve İslâm Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. ed. Gulâm Hüseyin
Yusûfî. Tahran: Bünyad-ı ve Ferheng-i İran, 1351.
temeddünün yeniden inşasında kullanılmıştır.
Bu hareketin en önemli iki sonucundan Urmevî, Sirâceddin. Lübâbü’l-Erbaîn fî usûliddin. ed.
Muhammed Yusuf İdris -Behâ el-Halâyile. [Kahire]: el-
birincisi, Orta Asya’dan gelen tahkik, tahrir Asleynli’d-Dirâsât ve’n-Neşr, 2016.
ve talim hareketlerinin terkip edilerek Urmevî, Sirâceddin. Metâliu’l-envâr. İstanbul: Hacı
1250’lerden itibaren, belki de tarihte ilk defa Muharrem Efendi Matbaası, 1303.
Turan, İran ve Anadolu hattında bir bilgi Urmevî, Sirâceddin. Şerhu’l-İşârâtve’t-tenbîhât: el-Kısmu’s-
toplumunun oluşmasıdır. İkincisi de Osmanlı sânî: el-Hikmet. ed. Allame eş-Şeyh Ammar et-Temîmî.
Devleti’nin kuruluş zihniyetini inşa etmesidir. Kum: Merkez-i UşÂl-i Muhammed li’l-Bahsi’l-İlmî, 2017.
13