Page 15 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 15

arayışında hakikate-yakınsak denilebilecek bir   Kaynakça
             tutumun benimsemesine yol açtı. Nitekim
             Sirâceddin Urmevî’nin kelam ile Meşşâî       Aliyev, Elmin. “Sirâceddin el-Urmevî”. İslam Düşünce
                                                          Atlası. https://islamdusunceatlasi.org/siraceddin-el-
             metafiziği karşılaştıran bir Risâle kaleme   urmevi/509 (Erişim: 23 Eylül 2024)
             alması, varılan noktaya ilişkin kaygılarının bir   Çağrıcı, Mustafa. “Sirâceddin el-Urmevî”. TDV İslam
             ifadesi olarak okunabilir.                   Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/siraceddin-

             Özetlenirse, şehrin yönetimine müdahil       el-urmevi (Erişim: 23 Eylül 2024)
             olması, bizatihi şehri savunması, kadı olarak   Fazlıoğlu, İhsan. “Anadolu Selçukluları ve Beylikler
             şehirde adaleti sağlamaya çalışması, Letâifü’l-  Dönemi Türk Felsefe-Bilim Tarihine Önsöz”. Anadolu
             hikme gibi ansiklopedik bir eser yazarak     Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı. ed. Ahmet Yaşar
                                                          Ocak, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2006, I, 413-
             hafızayı koruma eylemine katılması, her      427.
             bir gerçeklik küresindeki olgu ve olayların   Fazlıoğlu, İhsan. “Bütün ve Parça: Kutbüddin Şîrâzî’yi
             idrakinde mantık biliminin yeniden gündeme   Çağı İçinde Anlamak”. Âfâkta ve Enfüste –Kutbüddin
             getirip Metâliu’l-envâr gibi ileri seviyede   Şîrâzî’de Dil, İslâmî İlimler ve Felsefe-Bilim-. ed. Mustakim
             bir mantık kitabı yazması, tüm bu ve diğer   Arıcı - Asiye Aykıt. İstanbul: Ketebe, 2023, 15-26.
             gayretleri, Sirâceddin Urmevî’nin, yukarıda   Fazlıoğlu, İhsan. “İznik’te Ne Oldu? Osmanlı İlmî
             özetle işaret edilen krizlere karşı, birer cevabı   Hayatının Teşekkülüve Dâvûd Kayserî”, Nazariyat İslâm
             niteliğindedir. Başka bir deyişle, yaşanabilir,   Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi 4/1 (Ekim
             bilinebilir ve düşünülebilir yeni bir dünya   2017): 1-68.
             kurmak için Sirâceddin Urmevî kendi payına   İbn Ebî Useybia. Uyûnu’l-enbâ’ fî tabakati’l-etıbba’, nşr.
             düşeni üstlenmiş ve gereğini yerine getirmiştir.   Nizâr Rızâ. Beyrut: 1965.
             Sirâceddin Urmevî ve çevresinin geliştirdiği   Kâtib Çelebi. Keşfu’z-zunûn. Beyrut: Dâru İhyâi’t-
                                                          Türâsi’l-Arabî, t.y.
             bu hissiyat, fikriyat ve hassasiyet sonraki
             nesiller tarafından tevarüs edilmiş ve İslâm   Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. ed. Gulâm Hüseyin
                                                          Yusûfî. Tahran: Bünyad-ı ve Ferheng-i İran, 1351.
             temeddünün yeniden inşasında kullanılmıştır.
             Bu hareketin en önemli iki sonucundan        Urmevî, Sirâceddin. Lübâbü’l-Erbaîn fî usûliddin. ed.
                                                          Muhammed Yusuf İdris -Behâ el-Halâyile. [Kahire]: el-
             birincisi, Orta Asya’dan gelen tahkik, tahrir   Asleynli’d-Dirâsât ve’n-Neşr, 2016.
             ve talim hareketlerinin terkip edilerek      Urmevî, Sirâceddin. Metâliu’l-envâr. İstanbul: Hacı
             1250’lerden itibaren, belki de tarihte ilk defa   Muharrem Efendi Matbaası, 1303.
             Turan, İran ve Anadolu hattında bir bilgi    Urmevî, Sirâceddin. Şerhu’l-İşârâtve’t-tenbîhât: el-Kısmu’s-
             toplumunun oluşmasıdır. İkincisi de Osmanlı   sânî: el-Hikmet. ed. Allame eş-Şeyh Ammar et-Temîmî.
             Devleti’nin kuruluş zihniyetini inşa etmesidir.  Kum: Merkez-i UşÂl-i Muhammed li’l-Bahsi’l-İlmî, 2017.




















                                                        13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20