Page 20 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 20

havzasına tam olarak nasıl bir katkı        Ne var ki Kahire o sıralarda vefat eden
                                  sağladığını düşünüyorsunuz?                 Melik Salih’ten boşalan otorite boşluğu
                                                                              nedeniyle birbirini izleyen çalkantılarla
                                  Tarih literatürü Urmevî’nin hayat
                                  hikayesinde bazı boşluklar bıraksa da bize   boğuşmaktaydı.
                                  naklettiği verilerin satır aralarından bu   Bir yandan yeni fethedildiği diğer yandan
                                  boşlukları doldurma imkânı vermektedir.     da bilim merkezlerine uzak kaldığı için
                                  İbn Hallikân (ö. 681/1282), Musul’da        henüz akademik bir kimliği bulunmayan
                                  babasının yakın arkadaşı olan ve Eyyûbî     Konya, Anadolu Selçuklu sultanlarının ve
                                  sultanlarının dünyanın çeşitli bölgelerinden   özellikle Emir Pervâne’nin bölgeyi abat
                                  gelen bilimsel soruları kendisine danıştıkları   için alimleri çeşitli teşviklerle davet ettiği
                                  Kemâleddin b. Yûnus’un (ö. 639/1242)        ücra bir başkentti. Konya tasavvuf alanında
                                  Kemâliye Medresesi’ni –ki burası Urmevî’nin  belli başlı simalara ev sahipliği yapmasına
                                  bütün bilimlerde eğitimini aldığı yerdir–   karşın kısmen hukuk ama özellikle
                                  bırakarak aniden 1230 yıllarında Şam’a      kelam ve felsefe üstatlarından yoksundu.
                                  göçtüğünü belirtir. O gün Şam valisinin     Kahire’deki çalkantılardan uzaklaşmak
                                  Eyyûbî veliahdı Melik Salih olduğunu ve     isteyen Urmevî, muhtemelen Emir
                                  Urmevî’nin Melik Salih dönemi Eyyûbî        Pervâne’nin davetiyle Konya’ya geldiğinde
                                  sarayında ciddi görevler aldığını hesaba    çok geçmeden başkent kadısı, ilerleyen
                                  katarsak, bu göçe başka bir gözle bakmamız   yıllarda da kadılar kadısı oldu. Bu görevleri
                                  gerekir. Kanaatimce Kemâleddin b. Yûnus,    sırasında hiç kaybetmediği akademik
                                  Melik Salih’in isteği üzerine yardımcıları ve   müsamahası, Konya’da Sadreddin Konevî
                                  Urmevî gibi gözde öğrencileriyle birlikte   (ö. 673/1274) ile vahdet-i vücudun, Mevlânâ
                                  Şam’a gitmiş olmalıdır.                     Celâleddin Rûmî (ö. 672/1273) ile klasik
                                                                              tasavvuf olarak Kübrevîliğin, Nahcuvânî ve
                                  Melik Salih Kahire’de tahta oturduğunda,    Kutbüddin eş-Şîrâzî (ö. 710/1311) ile İşrâkî
                                  Urmevî’nin saraydaki seçkinler arasına
                                  girdiğini ve eş-Şafi‘î Medresesi’nde        felsefenin, kendisiyle de Fahreddin er-Râzî
                                  öğrencilere ders verdiğini, yanı sıra dünyanın   (ö. 606/1210) düşüncesinin merkezi haline
                                  çeşitli bölgelerinden gelen bilimsel sorulara   gelmesinin yolunu açtı.
                                  artık Urmevî ve arkadaşı Efdalüddin el-     Urmevî sadece akademik olarak değil,
                                  Hûnecî’nin (ö. 646/1248) cevap verdiğini    bazı kayıtlardan anladığımıza göre, Ahilik
                                  görüyoruz. Nitekim bilgi birikimi, seçkinler   teşkilatının önünü açarak sosyal alanda
                                  arasına girmesi ve İbn Kesîr’in aktarımıyla,   da Konya ve çevresini abat etti. İşte
                                  uzun boyu, tok sesi ve karizması, Sicilya   bu akademik ve sosyal yapılanma aynı
                                  elçiliğinin kapılarını aralamış, II. Friedrich’in  zamanda farklı ülkelerden ve şehirlerden
                                  sarayında hem kraliyet ailesine hem de      azımsanmayacak öğrenciyi Konya’ya çekti.
                                  seçkin öğrencilere 2-4 yıl ders vermiş,     Nitekim Konya ve çevresinde öğrenim gören
                                  sonrasında Kahire’ye geri dönmüştür.        Dâvud el-Kayserî (ö. 751/1350) Osmanlı








                                                                          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25