Page 21 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 21

medreselerinin ilk müderrisi, Tâceddin el-  anlayamadığını ve onun da çözümledikten
             Geredevî de ikinci müderrisi olmuştur.      sonra öğrencilerine okuttuğunu anlatır.
                                                         Bu anlatı, değil Urmevî’nin, Kemâleddin
             Öyle görünüyor ki, Urmevî hem Büyük
             Roma İmparatorluğu’nun hamisi olan II.      b. Yûnus’un dahi Râzî ile karşılaşmadığını
             Friedrich’in sarayında –daha sonra Batı     yeterince ima etmektedir.
             düşüncesine yön verecek– öğrencileri        Öyleyse böyle bir iddiayı nasıl anlamalıyız?
             yetiştirmiş hem Anadolu Selçuklu            İbn Hallikân’ın anlatılarını dikkate
             Devleti’nde Konya’yı bilimsel ve sosyal bir   aldığımızda, Urmevî’nin Fahreddin Râzî’nin
             merkez haline getirmiş hem de Konya’da      fikirleriyle Musul Kemâliye Medresesi’nde
             tesis ettiği bilimsel mirasla Osmanlı       tanıştığını kesin olarak söyleyebiliriz. Son
             Devleti’ni hazırlamıştır.                   yıllarda “tahkik” ya da “felsefî-kelam”

                                                         olarak da nitelenen Fahreddin Razî Okulu
                                                         mensupları, Fahreddin Râzî’nin eserlerinde
             Bazı kaynaklarda Urmevî Fahreddin           yaptığı üzere, bir fikri incelerken veya inşa
             er-Râzî’nin öğrencisi olarak
                                                         ederken gerekçe olarak otorite veya gelenek
             gösteriliyor. Bu iki düşünür arasındaki
                                                         yerine “delîl”i esas almışlar, felsefî bilimleri
             ilişkiyi nasıl okumalıyız?
                                                         öteden beri yapılan mantık-fizik-metafizik
             Doğrudur, bazı kaynaklarda benzeri          sıra düzeninde değil, fiziği on kategori
             ifadeler bulunmaktadır ama elimizdeki       çerçevesinde iki ana kitapla “Cevher” ve
             verilere bakacak olursak ikisi arasında     “Araz” içerisinde, metafiziği de iki kitapla
             yüz yüze hoca-öğrencilik ilişkisi pek       “Genel Kavramlar” ve “İlahî İlim” içerisinde
             mümkün gözükmemektedir. Kaynaklardaki       incelemişlerdir. Böylece onlar bir yandan
             mevcut veriler Fahreddin Râzî’nin pek       felsefî ve kelamî fikirleri –gerekçelerinin
             çok şehri dolaştıktan sonra 1200 yılında    hakiki bir delile dayanıp dayanmadıklarına
             bugün Afganistan sınırları içinde yer alan   göre– tahkîk etmekle yeni bir metodoloji,
             Herat’a yerleştiğini, ölene dek orada       diğer yandan da kitap yazımında filozofların
             yaşadığını ve ölünce oraya defnedildiğini;   ve geleneksel kelamcıların yaptıkları
             Urmevî’nin ise 1198 yılında Urmiye’de       tasniften ayrılarak farklı bir kitap yazım
             doğduğunu ve öğrenim için Musul’a gittiğini   tarzı ortaya koymuşlardır. Bu metot ve
             belirtmektedir. Öğrenci olabilmesi için     yazım tarzını Râzî’nin el-Mebâhis ve el-
             Urmevî’nin en geç 7-8 yaşlarında Herat’a    Mulahhas adlı eserlerinde görebiliriz.
             gitmesi ve Râzî’nin de ölümüne dört yıl     Nitekim Urmevî’nin Metâlî’sini Râzî’nin
             kala ilkokul seviyesindeki öğrencilerin     el-Mebâhis’i ile, Beyân’ını da el-Mulahhas’ı ile
             eğitimiyle meşgul olması gerekirdi. Öte     eşleştirebiliriz. Urmevî’nin Râzî takipçiliği
             yandan İbn Hallikân da Râzî’nin kitaplarının   sadece bu iki eserle sınırlı değildir. Urmevî
             1220’li yıllarda Musul’a ulaştığını, kitapları   Şerhu’l-İşârât geleneğinde daha çok Tûsî
             orada Kemâleddin b. Yûnus’tan başkasının    çizgisinde olmakla birlikte Râzî gibi









                                                        19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26