Page 12 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 12

kendisinin de Fahreddin Râzî’nin eserlerini   ticaret sisteminin çökmesi, kanonik yapıların
                               okuması, şerh ve ihtisar etmesi bu tevarüsün   ve moral değerlerin tarumar olması; tüm
                               bâriz göstergesidir.                         bunlara bağlı olarak ortaya çıkan siyasî ve
                                                                            nefsî sorunlar. Özellikle boy sistemine dayalı
                               Sirâceddin Urmevî daha sonra Evhaduddin
                               Kirmânî’yle görüşmek için Malatya’ya gelir ve   Türk etnik yapısının dağılması, dolayısıyla
                               Uluğ Keykubad’ın himayesine girer. Tedrisle   boylar arasındaki hiyerarşinin çökmesi ve
                               uğraşır. Moğolların işgalinden önce bu       Turan – İran – Anadolu hattında siyasî
                               dönem, yani Uluğ Keykubad zamanı Anadolu     üstünlüğün el değiştirmesi söz konusu siyasî
                               Selçuklularının ilmî açıdan zirve dönemi     ve nefsî sorunları daha da katmerleştirmiştir.
                               kabul edilebilir. Sirâceddin Urmevî daha sonra   Bu metinde bu sorunların üzerine uzun
                               Dimaşk ve Kâhire’ye gider. Akabinde elçi     uzun konuşmaya gerek yok ancak kısaca
                               olarak Sicilya’ya gönderilir. Burada ileri gelen   şöyle denebilir: Türklerin var-olduğu dünya
                               isimlere ders verir; kral için mantık ve felsefe   kendileri için yaşanabilir bir dünya olmaktan
                               kitapları kaleme alır. Eyyubilerin yıkılıp yerine   çıkıyor. Çünkü nizâm-ı âlemin alaşağı olması
                               Memluk Türk Devleti’nin kurulması ertesinde   yarını ön-görme duyuşunu da yok ediyor
                               Sirâceddin Urmevî, Konya’ya gelir. Şehre     ve geleceğe ilişkin belirsizlik korkusunu
                               gelişinde Kösedağ Savaşı’ndan sonra Anadolu   derinleştiriyor. Bu hâl de, yaşanılabilir
                               Selçuklu veziri Muinuddin Pervane’nin        dünyanın bir uzantısı olan tahayyül edilebilir bir
                               oluşturduğu nisbî istikrar ortamının etkisi   dünyanın imkânı da iptal eder. Bu yaşanabilir
                               olabilir. Konya’da yalnızca önemli eserlerini   dünyanın yeniden kurulması için bir
                               kaleme almakla yetinmez; içerde şehrin       faaliyetiçine girilmesi gerekiyor; bu da farklı
                               birliğini ve bütünlüğünü korur; dışarıya karşı   tepkilerin gösterilmesine ve değişik tekliflerin
                               da savunur. Bu gayretleri Sirâceddin Urmevî’yi   yapılmasına neden olur.
                               Konya’nın başkadısı makamına taşır. 1283     Söz konusu yaşanabilir dünyanın elden
                               yılında Konya’da vefat eden Sirâceddin       çıkmasına en büyük tepki, dolayısıyla teklif,
                               Urmevî’nin Celâleddin-i Rûmî ve Sadreddin    bu dönemde yayılan uzletcive inzivacı tasavvuf
                               Konevî ile birlikte oluşturdukları çevre hem   anlayışıdır. Bu nedenle tasavvufa yönelik en
                               ilmî hem irfânî hem de kalbî bileşenlerden   ciddi eleştirilerin bu dönemde ortaya çıkması
                               oluşan bir zihniyet inşa eder. Bu zihniyet   bir tesadüf değil: Yusuf Mizzî, Şemseddin
                               Moğol istilasıyla zor zamanlar yaşayan       İsfahânî, Takiyüddin Subkî, İbn Teymiyye ve
                               Anadolu insanına ümit verir.                 İbn Kayyim el-Cevziyye... Buradaki tepki,
                                                                            yıkılan dünyanın yaşanılabilir bir yer olmaktan
                               Ümidi anlamak için söz konusu ‘zor zamanlar’
                               kavramının içeriğini iyi çözümlemek          çıkmasına rıza gösterip teslim olarak şehri
                               gerekiyor. Sahneyi bir bütün olarak ele      terk etmeye ve kendi içine çökmeyi kabul
                               aldığımızda ortaya çıkan resim şöyle         etmeyedir. Sirâceddin Urmevî’nin tam da
                               betimlenebilir: İki önemli kriz var; her bir   böyle bir dönemeçte hem kadılık görevini
                               kriz de kendi kritiğini üretiyor. Birincisi:   üstlenmesi hem de Konya’yı savunması bu
                               Devlet ve şehrin kaybedilmesi… İdarî, malî,   uzletci ve inzivacı tasavvuf anlayışına karşı
                               askerî yapının; dolayısıyla toprak düzenin ve   olduğunu gösterir. Kanaatimce bu tür uzletci
                                                                            ve inzivacı tasavvuf anlayışını, özelikle







                                                                          10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17