Page 81 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 81

HİCAZ DEMİRYOLU


             SEFERBERLİĞİNDE KONYA



             ERAY YAVUZARSLAN






             Konya, konumu itibariyle, Türklerin         Konya, aynı zamanda Asya ile Avrupa’yı
             Anadolu’ya ilk göçünden itibaren hep ilgi   birbirine bağlayan bir ticaret yolu olan İpek
             odağı olmuş nadide bir şehirdir. Yüzlerce   Yolu’nun da önemli merkezlerinden birisi
             yıllık geçmişinin verdiği kültürel mirası   olmuştur. Bu sebeple özellikle Batı’nın
             bugüne kadar taşımaya başarmış, üzerinde    hep ilgi odağında kalmış ve Venedik’e
             taşıdığı kentlilik bilincini şehircilik     kadar uzanan bu ticaret yolu üzerinden,
             ölçeğinde günümüzde de kullanabiliyorken,   Konya bağlantılı gelen baharat ve tahıl
             geçmiş ve gelecek arasında bir köprü vazifesi  mamullerinin Batı’ya kadar ulaşımı iyi
             görmekte olan kıymetli şehirlerimizden      organize edilmiştir.
             birisidir.                                  Bu durum Osmanlı’nın içerisine girdiği
             Tarihsel süreçte, üzerinde oturduğu verimli   demiryolu seferberliği döneminde de
             topraklar sayesinde yerleşim için sadece    devam etmiştir. İmparatorluk imkânları
             Türkler’in değil birçok toplumların ilgilisini   ile inşaatı yapılamayan demiryolu hatları
             çekmiş bir Anadolu şehri olan Konya,        için, bir takım verilen imtiyazlar ile yapılma
             zamanla Anadolu’nun sayılı merkezlerinden   politikasına yönelenince, verilen en büyük
             birisi haline gelerek ticarettin, sanatın   imtiyazlar hat işletmesinin gelirlerinin yanı
             ve tarımsal üretimin beşiği olmuştur.       sıra verimli topraklardan el edilen mahsuller
             Bulunduğu stratejik konumu ile Türkler için   olmuştur.
             aynı zamanda bir başkent vazifesi üstlenmiş,
             yönetim merkezi olarak Anadolu Selçuklu
             İmparatorluğu’nun en önemli vilâyeti        Anadolu’daki Demiryolu
             pozisyonuna yükselmiştir.                   Hareketinin Odağındaki Vilâyet
                                                         Konya
             Şehir Selçuklular’a iki asırdan fazla
             başkentlik yapması sebebiyle, Türk          19. yüzyılda Sanayileşme hareketi içerisine
             mimarisinin gözde eserleri sayılan âbidelerle   giren Avrupa’daki yaşanan teknolojik
             süslenmiştir. Bu yönden Selçuklu devrinde   gelişmeler, tekstil, tarım vs. gibi her ne ürün
             Konya, Bursa, Edirne ve İstanbul›dan önce   var ise bollaştırmak ve piyasaya sürülmek
             «En Muhteşem Türk Şehri» unvanını hak       üzere sermayedarların rekabetine sebep
             etmiştir. Konya’da Türk-İslâm döneminden    olmuştur. Ürünlerin dağıtım ve satışının
             önce yapılan eserlerin günümüze ulaşamadığı  getirdiği refah düzeyi, hem seri üretime
             dikkate alınırsa, Konya’da ayakta kalan     geçilmesinin hem de bunun daha yüksek
             âbidelerin hepsi Türk Çağı’nda yapılmıştır.  miktarlarda dağıtımının önünü açmıştır. Bir
                                                         anlamda demiryollarının gelişimi bu şekilde
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86