Page 85 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 85

gibi kıvrılan kayalıklarda” çalışmaların     durmamıştır. Döşenen her kilometre hattın
             sürdürülmesi ayrıca Fırat üzerinde köprü     Berlin ile bağlantısı lojistik olarak sağlanmıştır.
             kurma gerekliliği ve benzeri güçlükler       Almanlar, tüm hattın işlerliği için 1911 yılına
             çalışmaları durma noktasına getirdi (Özyüksel,   kadar beklemek durumunda kaldı. Yapılan
             1988: 199).                                  hat Almanlar için tüm dünyaya bir mesajdı.
             Diğer yandan Anadolu Demiryolu’nun Alman     Bu yüzden geçtiği güzergâhtaki vilayetlere
             Müdürü olan Karl Helfferich’in Bağdat        ekstra bir önem veriyorlardır. Bu sebeple
             Demiryolu dışında Osmanlı yöneticileriyle    hattın geçtiği güzergâhtaki kır ve şehir
             görüşmelerini sürdürdüğü en önemli           yaşamı üzerine demiryolunun etkileri dikkate
             proje Konya Ovası’nın sulanmasıyla ilgili    değerdir. Özellikle 1893-1911 yılları arasında
             olandı. Anılarından Helffrich’in İstanbul’a   Konya, Eskişehir ve Ankara sancaklarından
             varışından hemen iki gün sonra, biran        ihraç edilen hububat, sebze ve meyve miktarı
             evvel asıl hedefi olan bu konuyu gündeme     %1000 artış göstermiştir (Akbulut, 2010: 129).
             getirdiği anlaşılıyor. Almanlar için bir zafer   1910 yılında Anadolu Demiryolu’yla 456.167
             olarak kabul edilebilecek bir hadise olan    ton çoğunluğu tarım ürünlerinden oluşan
             Konya Ovası’nın sulamasıyla ilgili imtiyaz, 27   yük taşımacılığı gerçekleşmiştir. Ovalarda
             Kasım 1907 tarihinde, “Anadolu Demiryolu     geleneksel karasabanın yerini pulluk almıştır.
             Şirketine” verildi. Antlaşmaya göre Anadolu   Bu durum Konya ve çevresinin refah artışını
             Demiryolu Şirketi Beyşehir Gölü’nün suyunu   sağlarken, bu çevrede ticaret ile uğraşan bir
             200 km uzunluğunda bir kanalla, sulamaya     burjuvazinin oluşmasının da önünü açmıştır.
             elverişli bölgelere ulaştıracaktı. Anadolu   Demiryolu hattı boyunca çok sayıda istasyon
             Demiryolu Şirketi yöneticilerinin amacı      ve yanında buğday ambarları inşa edilmiş,
             bölgede verimliliği arttırarak köylünün alım   şehirlerde bağlantı bürosu da olan Tarım
             gücünü yükseltmekti. Böylece Almanya’nın     Hizmetleri Dairesi kurulmuştur (A.g.e.: 129).
             bu bölgeye dış satım yapması kolaylaşacak,   Böylece mahsullerin tarlalarda çürümesi
             Anadolu Demiryolu Şirketi’nin taşımacılık    engellenmiş, geçmişte sadece geçimlik yapılan
             gelirleri çoğalacaktı (Özyüksel, 1988: 209).   tarımsal üretim, daha organize bir ticari
             Ayrıca burada verimi artan mahsulü kolaylıkla   üretime dönüşmüştür. Örneğin Konya ve
             İstanbul üzerinden Berlin’e götürebilecekti.
                                                          çevresinde buğday üretiminde büyük artış
             Almanlar Bağdat hedeflerine ulaşmak için     görülürken, şehre uzun mesafelerde taşınması
             1904 yılında daha önce tamamlanan 200        mümkün olmayan yumurta, meyve ve sebze
             km’lik Konya-Bulgurlu arası da dâhil edilirse   demiryolu ile getirilmeye başlanmıştır. Ayrıca
             I. Dünya Savaşı’na kadar Bağdat Demiryolu    şehrin ticaret merkezine dönüşmesi, ticaretle
             projesinin 887 km’sinin bitirmişlerdir. Henüz   uğraşan insanları kendine çekmiştir. Örneğin
             tamamlanamayanlar ise Toros dağlarında 38    1881 yılında 198.398 kişi olan Konya vilâyetinin
             km’lik kısım, Amanos dağlarındaki 100 km’lik   toplam nüfusu demiryolunun gelişinden bir
             kısım ile 690 km uzunluğundaki Samarra-      süre sonra özellikle 1890’lı yılların sonunda
             Musul-Tel Ebiad hattıdır (A.g.e.: 233). Tüm bu   600.000 kişiyi geçmiştir.
             zorluklara rağmen ilginçtir ki hattın kullanımı








                                                        83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90