Page 82 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 82

gerçekleşmiştir.                                                     bu ticaretten
                                                                                                    de bir şekilde
                               Yüksek tonajları,
                               önüne ray                                                            İmparatorluk
                               döşendiği sürece                                                     olarak fayda
                               uzak mesafelere                                                      sağlamaktır. Bu
                               taşıyabilen demiryolu                                                hatların en önemli
                               sistemi, en önemli                                                   aktarım noktasında
                               aktör olarak bu                                                      bulunan Konya,
                               dağıtım içinde                                                       bu durumdan en
                               rolünü almıştır.                                                     çok etkilenen
                               Her türlü mal ve                                                     vilayetlerden
                               ürün en uzak noktalara demiryolu sayesinde                           olmuştur. Önemli
                               ulaştırılabilmiştir. Dolayısıyla sanayileşmenin   bir tahıl ambarı olan Konya, verimli toprakları
                               en önemli sembollerinden birisi olarak       ile başta Almanlar olmak üzere, İngilizler ve
                               sağladığı büyük katkılarından dolayı hiç     Fransızların hep dikkatini çekmiştir.
                               şüphesiz demiryolları olarak kabul edilmelidir.  Tüm bu Sanayi Devletleri’nin arasındaki iç
                                                                            çekişmelere rağmen içinde Konya vilayetinin
                               19. yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu için bir
                               seferberlik dönemidir. Batı’nın içerisine    de olduğu Berlin ile Bağdat’ı birbirine
                               girdiği Sanayi Devrimi karşısında pozisyonunu   bağlayan Bağdat Demiryolu, tamamen
                               korumaya çalışan ve mesafeli duran Osmanlı,   Almanların eseridir ve tüm hattın inşaat
                               demiryolları konusunda aynı düşüncede hiçbir   finansmanını Deutsche Bank karşılamıştır.
                               zaman olmadı. Demiryollarını, İmparatorluk   Çünkü Bağdat’a kadar uzanan hat üzerindeki
                               için gerek stratejik gerekse de ticari olarak bir   tüm verimli toprakların mahsullerinin
                               kurtuluş yolu olarak görmeyi tercih etmiş olan   Berlin’e kadar taşınmasının hedeflendiği bu
                               Saltanat, Anadolu’nun her yerini demir ağlarla   hattın yapımı için ayrılan büyük finansman,
                               örmeyi hedeflemiştir. Bu düşüncenin altında   diğer Süper Devletlerin tasarruflarının da
                               demiryollarının askeri lojistik konusunda    üzerindeydi.
                               da başarılı bir hizmet vermesinin de etkisi   Alman  İmparatoru  Kaizer  II.  Wilhelm
                               büyüktür.                                    1889  ve  1898  yılları  olmak  üzere  iki

                               Abdülaziz iktidarı ile bir ivme yakalayan    defa İstanbul’a  gelmiştir.  Bu ziyaretler
                               demiryolu seferberliğinin, sonrasında Osmanlı   sonucunda iki ülke arasında yakınlaşmalar
                               Devleti’nde en fazla yoğunluk kazandığı devir   sağlanmış, Alman iş adamlarının ve tüccarların
                               Sultan II. Abdülhamit dönemi olmuştur. II.   Osmanlı İmparatorluğu’nda iş yapma
                               Abdülhamid’in taht döneminde Beyrut-Şam,     hevesleri artmıştır. (Çolak, 2013). Alman-
                               Afyon-Konya, İstanbul-Eskişehir-Ankara,      Osmanlı ilişkilerinin iyileşmesi demiryolu
                               Eskişehir-Adana-Bağdat ve Adana-Şam-Medine   yatırımlarının çapını da büyütmüştür.
                               hatları inşa edilmiştir. (Hülagü, 2008: 18)  Çok hızlı mobilize olma yetisine sahip
                               Buradaki ana hedef bir anlamda Anadolu       Almanlar bahse konu seferleri gerçekleştirmek
                               üzerinden Batı ile Doğu’yu bağlamak ve       için Anadolu demiryolunun yapımını hızlı bir







                                                                          80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87