Page 84 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 84

Osmaniye,                                                               Basra’ya kadar
                               Kilis’den Irak’a                                                        hat dahil edildi
                               girerek Ras el                                                          (Özyüksel, 1988:
                               Ayin, Nusaybin,                                                         173).
                               Musul, Bağdat ve                                                        Çok hızlı
                               Basra üzerinden                                                         imalata başlayan
                               Kuveyt’e                                                                Almanlar, ilk
                               ulaşmalı ve                                                             kesimi aynı hızla
                               tüm verimli                                                             bitirerek, Bağdat
                               topraklardan                                                            Demiryolu’nun
                               geçmeliydi.                                                             ilk 200 km’lik
                               Bu durumda,                                                             bölümünü 25
                               Hanikin ve                                                              Ekim 1904
                               Kastapol’a düşünülen şube hatlarıyla beraber   tarihinde işletmeye açtı. Böylece İlk hat olan
                               demiryolu Konya’dan öte yaklaşık 2000 km’yi   Konya Bulgurlu hattı kolaylıkla tamamlanmış,
                               bulacaktı (Özyüksel, 1988: 152).             üstelik demiryolu şirketine umulmadık
                               Yeni hattın Konya’dan başlayarak Bağdat’a    ölçülerde kâr bırakmıştı. Bu hat için Osmanlı
                               ve oradan Basra’ya hatta bir körfez ülkesi   Hükümeti’nin ödediği kilometre garantisi,
                               olan Kuveyt’e kadar uzamasının planlanması   inşaatın maliyetini bütünüyle karşıladığı gibi,
                               tesadüf değildir. İstanbul’dan gelen Anadolu   tahvil satışından sağlanan kâr ile birlikte altı
                               hattı ile Basra’dan gelen hattın birleşim    milyon frank kazanç elde edilmişti (Özyüksel,
                               noktası olarak Konya seçilmiş ve bir anlamda   1988: 197).
                               hububat taşıyan lokomotif katarı, Basra’dan   Konya- Bulgurlu hattının kolaylıkla
                               gelip Bağdat üzerinden Konya’ya ulaşacak     tamamlanabilmesinin en önemli nedeni,
                               oradan başkent İstanbul’a ve oradan da       bölgenin coğrafi açıdan demiryolu yapımına
                               Avrupa’ya çıkarak Berlin’e kadar gidecekti.   son derece elverişli olmasıydı. Bölge ovalıktı
                               Bu şu demekti, Basra’nın ve Anadolu’nun ne   ve sanat yapılarına çok ihtiyaç duyulmamıştı.
                               zenginlikleri varsa önce Anadolu demiryolu   Bunun gibi nedenlerle yapım sürecinde
                               hattı ile ve sonra oradan da Şark demiryolu   mühendislik sorunlarıyla karşılaşılmamış ve
                               vasıtasıyla Avrupa’ya ve hatta Berlin’e taşınıyor
                               olabilecekti.                                demiryolunun maliyeti düşük tutulabilmişti
                                                                            (Özyüksel, 1988: 199). Bundan sonraki kısım
                               31 Ocak 1902 tarihli sözleşme ile zaten      için aynı şeyi iletmek çok mümkün değildir.
                               birçok hattın işletmesini almış olan Anadolu   Hattın geldiği noktada Toros ve Amanos
                               Demiryolu şirketi 99 yıllık bir süre için Bağdat  dağlarının tünellerle aşılması önemli teknik ve
                               Demiryolu yapım ve işletme imtiyazını da elde  dolayısıyla finansman sorunlarını beraberinde
                               ediyordu. Sözleşme içeriği olarak güzergâh   getirdi. Örneğin, Adana ile Halep arasındaki
                               Konya’dan başlayıp Karaman, Ereğli, Adana,   Amanos dağlarını aşmak için yaklaşık beş
                               Hamidiye, Kilis, Tel Habeş, Nusaybin, Musul,   kilometrelik bir tünel inşa edilmesi gerekti.
                               Tekrik, Samara, Kerbela, Necef üzerinden     Torosların üç bin m. yüksekliklerinde “yılan








                                                                          82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89