Page 83 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 83

şekilde ilerletmeyi başardı. İlk etapta 485 km   geri kalan hububat ise başta buğday olmak
             ray döşendi ve ilk tren Ocak 1893’te Ankara’ya   üzere İstanbul ve çevre halkı ile ordunun
             ulaştı. Böylece beklenen seferler başlamış oldu  ihtiyaçları için kullanılmıştır (Akbulut, 2010:
             (Earle, 1972: 43). Bunun getirdiği güven ve şevk  128). Nitekim 1897 yılında başta Konya olmak
             ile 1895 yılında Ankara-Konya hattının yapımı   üzere Anadolu, bu hat üzerinden İstanbul’un
             da tamamlanırken çok kısa zaman sonra        buğday ihtiyacının %92’sini karşılamıştır. Yine
             Eskişehir-Konya hattı da kapsama dâhil edildi.  Konya ve İç Anadolu’dan İstanbul’a getirilen
             Bu hat 1896 yılında tamamlanınca, İstanbul-  tahıl, iç piyasadaki fiyatların düşmesine neden
             Konya arasında deve kervanlarıyla yapılan    olmuş, Rusya ve Bulgaristan’dan buğday alma
             20 ilâ 30 gün süren yolculuk 23 saate düştü   ihtiyacı ve bağımlılığı büyük ölçüde azalmıştır
             (Akbulut, 2010: 128).                        (A.g.e.: 128).
             Bu amaç için ilk etapta Almanların yaptığı   Kaçınılmaz yakınlaşma fırsatı ile Almanya,
             toplam hat uzunluğu 3373 km’yi bulmuştur.    inşaatından sonra da Anadolu Demiryolları’nın
                                                          tüm imtiyazlarını bunun gibi sebeplerden
                                                          almış ve bu hat Ankara, Eskişehir ve Konya’da
             Bağdat Demiryolu Bağlantılı Hatlar           üretilen buğdayın Avrupa’ya taşınmasını
             (Kaynak: Earle, 1972: 90)                    kolaylaştırmıştır. Anadolu Demiryolu,
                                                          ileride Almanlar’ın imtiyazını alacağı Bağdat
                    Hat                Uzunluk            Demiryolu’nun ilk aşamasıdır (A.g.e.: 125).
                                                          Osmanlı, bu hattın yapımı karşılığında verdiği
                               91 km (Tamamlanan ve işletme-
              Haydarpaşa - İzmit                          birçok imtiyazların yanı sıra Almanya’ya
                                      de olan kısım)
                                                          Haydarpaşa – Ankara hattı boyunca her iki
                                                          yanında 20 km. eninde bir şerit alanı içine
              İzmit-Eskişehir           174 km
                                                          alan toprak altı zenginliklerin çıkarılması ve
                                                          ağaç kesilmesi hakkını vermiştir (A.g.e.: 125).
              Eskişehir-Konya           444 km
                                                          Ayrıca km. garantisinin teminatı için hatların
                                                          geçeceği İzmit, Ertuğrul, Kütahya ve Ankara
              Konya-Basra               2264 km
                                                          sancaklarının aşar vergileri gösterilmiştir. Bir
                                                          anlamda bu topraklarda çalıştırılmak üzere
              Şube Hatları              800 km
                                                          Osmanlı tarafından demiryolu güzergâhına
                                                          Kırım ve Rumeli göçmenleri yerleştirilmiş,
              Toplam                    3373 km
                                                          böylece Almanlar’ın istedikleri nüfus bölgeleri
                                                          oluşturulmaya çalışılmıştır (A.g.e.: 125).

             Böylece Anadolu Demiryolu’nun ilk kısmının   Bu arada Konya’ya uzanan hattın verimli
             faaliyete geçmesi ile Konya ve çevresinden   çalışmasıyla yola çıkan bir Alman Araştırma
             yetişen tarım ürünlerinin Batı’ya nakliyesi   Komisyonu, Bağdat demiryolu güzergâhında
             olanaklı hale gelmişti. Bu vesileyle Anadolu’da   çalışmalarını sonuçlandırmıştı. Komisyonun
             yetiştirilen çoğu arpa olmak üzere hububatın   raporuna göre bu hat, büyük bir alan kat
             yaklaşık dörtte üçü Avrupa’ya ihraç edilmiş,   ederek Konya, Karaman, Adana, Hamidiye,








                                                        81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88