Page 88 - Dârülmülk Konya Dergisi 2023 1. Sayı
P. 88

Avrupa’nın yaşadığı sanayileşmeden çok
                                                                            uzakta olan Osmanlı şehirleri, 19.yüzyıldaki
                                                                            demiryolları seferberliğinin getirileri ile kayda
                                                                            değer bir kültürel dönüşümün içine girmiş
                                                                            olmaları aşikârdır. Bu seferberlik hali Konya’yı
                                                                            da derinden etkilemiş, İstanbul ile direkt
                                                                            iletişim içerisine giren şehirlerin yaşam tarz ve
                                                                            dokusunda meydana gelen değişim Konya’da
                                                                            da görülmüştür. Şehrin geleneksel yaşamına
                                                                            dair başlayan yapısal değişim, mimari ve şehir
                                                                            planlamasına da yansımış, zaman ile şehrin
                                                                            modern görünümü oluşmaya başlamıştır.

                                                                            Diğer yandan tarımsal faaliyetlerdeki ilerleme
                                                                            tarım işçisinin artışının önünü açarken, kentin
                                                                            içerisinde bir nüfus hareketine de sebep
                                                                            olmuştur. Dolayısıyla çevre vilayetlerden aynı
                                                                            dönem içerisinde Konya’ya göç büyük oranda
                                                                            artmıştır. Osmanlı’nın son döneminde, hatırı
                                                                            sayılır bir nüfus yoğunluğu ile İmparatorluğun
                                                                            ileri gelen Sancak’larından birisi olmuştur.
                                                                            Almanya açısından bakılacak olursa, Konya
                                                                            bağlantılı Bağdat Demiryolu Hattı, dünyanın
                                                                            önemli sayılacak bir ham madde deposunu ve
                                                                            dünyanın en zengin tahıl ambarını Avrupa’ya
                                                                            bağlıyor ve Almanları İngiltere’nin karşısında
                                                                            tamamen bağımsızlaştırıyordu. Bu bağımsızlık,
                                                                            gelecekte Almanya’nın dünya siyaseti için
                                                                            bir dayanak olacaktı.  Demiryolu imtiyazı
                                                                            Almanya’nın,  Rusya ve İngiltere’ye karşı
                                                                            Türkiye üzerinde etkili olduğunu gösterme
                                                                            fırsatını da doğurmuştu. Böylece Almanya,
                                                                            Türkiye üzerine oynanan oyunda söz sahibi
                                                                            olduğunu gösteriyordu. Fakat çok geçmeden
                                                                            Almanya’nın bu suretle Yakın Doğu’ya nüfuzu,
                                                                            İmparatorluk için yeni bir takım tehlikelere
                                                                            yol açmıştır.  Ruslar İstanbul‘un, İngilizler ise
                                                                            Mısır Hindistan kara yolunun Türk Alman
                                                                            dostluğu ile tehdit edildiğini görmüşler ve
                                                                            Fransızlarda Ön Asya’daki siyasi ve ekonomik








                                                                          86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93