Page 43 - Dârülmülk Konya Dergisi 2024 6. Sayı
P. 43

Dünya fani, ahiret ise ebedi olandır. (Hadis-i   Allah’tan başka ilah yoktur, O apaçık Melik’tir
             Şerif)                                       (hükümdardır). Vadinde duran ve emin olan
                                                          Muhammed de O’nun resulüdür.
             Seyyid Mahmud Hayrânî’ye ait olan tabutun
             eğimli yan kapakları ve baş tarafındaki
             yüzeylerinde oyma tekniğiyle yapılmış sülüs    سودح يف نولابوي لا توملا فوخ نيقشاعلل سيل
             yazılar yer alır. Yan parçalardan biri ters   توفلا
             olarak birleştirilmiştir. Tabutun baş kısmında,
             Mü’min Suresi 16. Ayetin son kısmı yazılıdır.   كلهم قاسف سكعلا ىلعو قاشعلا لصوم توملا
             Ayak ucundaki, Âmil-i Rüstem bin Halil -en
             Neccar” ifadesinden tabutu yapan ustanın adı
             öğrenilmektedir. Tabutun yan yüzeylerinde ise   Aşıklara ölüm korkusu yoktur. Onlar yokluğa
             şunlar yazılıdır:                            da aldırmazlar. Ölüm onlar için kavuşma
                                                          vesilesidir. Aksi takdirde onlar günaha dalıp
                                                          helak olanlardandır.
             Baş ucu:

             راهقلا دحاولا لله مكحلا                       هبراش سانلاو سأك توملا  ملاسلا هيلع لاقو
             Hüküm, Kahhar olan tek Allah’ındır.           اهلخاد سانلاو باب ربقلاو



             Ayak Ucu:                                    Hz. Peygamber şöyle buyurdu: Ölüm bir
             راجنلا ليلخ نب متسر هلمع                     kadehtir ve bütün insanlar o kadehten
                                                          içecektir. Kabir bir kapıdır ve herkes o
             Âmil-i Rüstem bin Halil en-Neccar            kapıdan geçecektir.

                                                          Seyyid Mahmud Hayrânî’nin kardeşi Necmeddin
             Yan yüzeyler:                                Ahmed’e ait Türk ve İslam Eserleri Müzesi ahşap
             هب نمؤنو هرفغتسنو هنيعتسنو هدمحن للهدمحلا    eserler bölümüne 191 ve 195 envanter numarasıyla
             الله لاا هلا لا هيلع ىنثنو هيلع لكوتنو       kayıtlı olan sanduka ve tabut, ceviz ağacından
                                                          oyma tekniğiyle yapılmıştır.

                                                          Sanduka, dikdörtgen prizma formundadır
             Hamd Allah’a mahsustur. O’na hamd eder,      ve silindir şeklindeki dört kısa ayak üzerine
             O’ndan yardım ve mağfiret diler, O’na        oturur. Yan yüzeyleri üçer, baş ve ayak tarafları
             inanır, O’na tevekkül eder, O’na sena ederiz.   birer dikdörtgen panoya ayrılmıştır. Yan
             Allah’tan başka ilah yoktur.                 yüzeylerden birinde ortadaki pano eksik
                                                          olup panolar ve panoları kuşatan bordürlerde
                                                          istiflenmiş sülüs hatla yazılmış Tekasür Suresi
             الله لوسر دمحم نيبملا قحلا كلملا الله لاا هلا لا  ile Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî ve Senâî-yi
             نيملأا دعولا قداص                            Gaznevî’den beyitler yer almaktadır.










                                                        41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48