Page 103 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 103

Bu bağlamda, evrende gözlemlenen            öne sürmektedir. Zıtların bir arada var olması
             denge ve düzenin rastlantısal bir oluşumla   ve birbirini etkilemesi, derin bir hikmetin
             açıklanamayacağını vurgulamaktadır. Her     sonucudur. Urmevî’nin bu argümanları,
             şeyin belirli bir ölçü, uyum ve hikmet içinde   evrende gözlemlenen düzen ve uyumun,
             yaratıldığını ifade etmektedir.             varlıkların yaratılışında bir yaratıcıyı zorunlu
                                                         kıldığını açıkça göstermektedir.
             Urmevî, insanın varlığı, doğanın düzeni ve
             ruhun mahiyeti gibi konuları ele alarak,
             bu unsurların hepsinin Allah’ın varlığına   Kaynakça
             ve kudretine işaret ettiğini savunmaktadır.
             İnsanın karmaşık yapısı ve anatomik         Aflâkî, Şemsettin Ahmet. Âriflerin Menkıbeleri. çev.
             mükemmelliği, doğanın düzenli işleyişi ve   Tahsin Yazıcı. Ankara: M.E.B. Yayınları, 1953.
             ruhun varlığı, ilahi hikmetin ve kudretin   Baysal. Erkan. Râzî ile BirilikteRâzî’ye Muhalefet-
             en açık örnekleridir. Bu istidlalde, özellikle   SiraceddînUrmevî’ninUlûhiyyet Anlayışı ve FahreddînRâzî
                                                         Eleştirisi. Ankara: İlahiyat, 2022.
             dışarıdan bir müdahaleyi, daha doğrusu
             ilahi müdahaleyi zorunlu kılan ve hayatın   Özervarlı, M. Sait.  “İspat-ı Vâcip”, TDV İslâm
                                                         Ansiklopedisi. Cilt 22. İstanbul: TDV Yayınları, 2000.
             doğal akışına ters düşen dört hususa dikkat
             çekmektedir. Bunlar:                        Türker, Ömer. Varlık Nedir-İslam Filozoflarının Varlık
                                                         Tasavvuru-.İstanbul: Ketebe Yayınları, 2019.
             1- Küçükten büyüğün çıkması: Urmevî, daha   Düzgün, Şaban Ali.  Nesefî ve İslam Filozoflarına Göre
             basit ve küçük varlıkların, daha karmaşık   Allah-Âlem İlişkisi. Ankara: Otto Yayınları, 2019.
             ve büyük varlıkların ortaya çıkmasında bir   Kaya Mahmut. “İmkân”. TDV İslâm Ansiklopedisi. Cilt
             ilahi müdahale gerektiğini savunmaktadır.   22. İstanbul: TDV Yayınları, 2000.
             Bu, varlıkların basitlikten karmaşıklığa    Urmevî, Sirâcüddin.  Lübâbü’l-Erbaʻin. thk. Muhammed
             geçişinin doğal bir süreçle açıklanamayacağını   Yusûfİdrîs-Behâü’l-halâye. Kahire: el-Asleynli’d-Dirâse
             göstermektedir.                             ve’n-Neşr, 2016.
                                                         Topaloğlu, Bekir.  “Allah”. TDV İslâm Ansiklopedisi. Cilt
             2- Zayıftan güçlünün meydana gelmesi: Zayıf   2. İstanbul: TDV Yayınları, 1989.
             varlıkların, güçlü varlıkları meydana       Râzî, Fahreddin. el-Metâlibü’l-‘âliyyemine’l-‘ilmi’l-ilâhî.
             getirdiğine dikkat çekmektedir. Zayıflığın   thk. Ahmed Hicâzî es-Sakâ.
             güçlü olana dönüşmesinin, bir yaratıcının   Beyrut: Dârü’l-Kitabi’l-‘Arabî, 1987.
             iradesine dayandığını ifade eder.           Râzî, Fahreddin. Şerhu Uyûnü’l-hikme. thk. Ahmed
             3- Azdan çoğun hâsıl olması: Urmevî, az bir   Hicâzî es-Seka. Tahran: Müessesetü’s-Sâdık 1410.
             kaynaktan nasıl çok sayıda varlığın ortaya   Râzi, Fahreddin. Esrârü’t-tenzîl ve envârü’t-te’vîl. thk.
             çıkabildiğini sorgulamaktadır. Bu durum,    Mahmûd Ahmed Muhammed ve diğerleri. Beyrut:
             belirli bir plan ve düzenleyici irade olmadan   Dârü’l-Ma‘rife, 2011.
             gerçekleşemez.                              Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. nşr. Gulâm Hüseyin
                                                         Yusûfî. İran: İntişârat-ı Binyâdi ve Ferhenkiİrân, Tahran
             4- Bir şeyin tam zıddını doğurması: Bir varlığın,   1340.
             tam zıddı olan bir başka varlığı doğurmasının   Urmevî, Siraceddin. Şerhü’l-İşârâtve’t-tenbîhât. thk. ‘Amâr
             nasıl mümkün olduğunu irdeleyerek, bu       et-Temîmî. Kum: Merkezü ‘Üş Ali Muhammed, 2018
             durumun da ilahi bir müdahale gerektirdiğini








                                                        101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108