Page 99 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 99

büyüklükleri arasındaki ters ilişkiye dikkat   III) Güneş, Ay ve Halleri
             çekmektedir. Zira belirleyen ve dışarıdan   Urmevî, genel olarak gök cisimlerinden
             müdahale eden bir ilke olmasaydı, daha
             büyük ve daha ağır cisimlerin daha yavaş    bahsederken, onların Allah’ın varlığına
             hareket etmeleri gerekirdi; oysa durum      delaletine özel bir önem atfetmektedir
             bunun tam tersidir. Bu noktada, zıddıyla    ve özellikle güneş, ay ve bazı yıldızları bu
             ortaya çıkan bir gerçeklik söz konusudur.    istidlalin merkezine koymaktadır. Örneğin,
                                                   16
             Bu da fâil-i muhtârın tahsisiyle mümkündür.   güneşin yaşamın ve üremenin devamını
                                                         sağlayacak şekilde ne aşırı yakın ne de aşırı
                                                         uzak bir konumda, dördüncü yörüngede
             II) Karasal Varlıklar                       yaratıldığını belirtmektedir. Güneşin
             Urmevî, yeryüzünün Allah’ın varlığına       büyüklüğü, hayatı imkânsız kılacak kadar
             delaletini incelerken, onun yaşamaya elverişli   büyük olmadığı gibi, küçüklüğü de yaşamı
             olmasını özellikle vurgulamaktadır. Nitekim   sürdürebilecek niteliktedir. Ayrıca güneşin
             yeryüzü, üzerinde hayatın sürdürülebilmesi   sürekli dönmesi, hayatın devamı açısından
             için sabit bir yapıda yaratılmıştır. Bu,    zorunludur; zira eğer güneş dönmüyor
             yeryüzünün yaşamı engelleyecek derecede     olsaydı, sürekli gece yaşanacak, karanlık,
             hareketli olmaması anlamına gelmektedir.    rutubet ve soğuk ölümün başlıca sebepleri
             Ayrıca yeryüzü, ne taş gibi tamamen sert    haline gelecekti. Güneşin hareketi ve hızı da
             ne de su gibi tamamen esnek bir yapıdadır;   yaşamın sürmesi için tam bir denge içinde
             aksi takdirde tarım, ekin ve yaşam mümkün   belirlenmiştir; daha hızlı olsaydı soğuk,
             olamazdı. Başta demir olmak üzere birçok    daha yavaş olsaydı sıcaklık baskın gelecekti.
             madenin kaynağı olan dağlar, yeryüzündeki   Aynı zamanda güneşin dört mevsimi ortaya
             su döngüsüne katkıda bulunarak, ovalardan   çıkaracak şekilde yaratılması da hikmetin
             yükselen buharı emip su depolar. Allah, başta   bir tezahürüdür. Dolayısıyla güneşin, hayatı,
             insan olmak üzere tüm canlıları yeryüzünden   kâinat düzenini ve neslin devamını mümkün
             yaratmıştır. Bunun nedeni ise yeryüzünün, su   kılan dengeli bir yapıda yaratılmış olması,
             ve toprak gibi birbirini dengeleyen iki temel   hikmet ve kudret sahibi bir varlığın varlığına
                                                                       18
             doğal unsuru içermesidir. İlahi hikmet gereği,   açık bir delildir.  Güneşin Allah’a delâletini
             bu dengeyi sağlamak için su ve topraktan,   inceleyen Urmevî’nin, bu konuda daha çok
             daha doğrusu süfli âlemden yaratılmıştır.   denge unsurunu, günümüzün ifadesiyle hassas
             Bu denge sayesinde “nefs-i nâtıka” insanın   ayarı ön plana çıkardığını görmekteyiz.
             bedenine bağlanmaktadır. Dolayısıyla,       Urmevî, güneş, ay ve yıldızların yaratılışındaki
             yeryüzünün yaşama elverişli ve hikmetli bir   denge unsurlarının yanı sıra, bu tür varlıkların
             şekilde yaratılması, kadir ve hakîm bir yaratıcı  zıtlıkları ortaya çıkarmasından da Allah’ın
             varlığın varlığını zorunlu kılmaktadır. 17  varlığına delil getirmektedir. Örneğin, bazı
                                                         uzak yıldızlar, yakın yıldızlardan daha büyük

             16 Urmevî, Letâif, 62-66.
             17 Urmevî, Letâif, 66-70.
             18 Urmevî, Letâif, 70-73.







                                                        97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104