Page 98 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 98

tanımlayan Râzî, sadece Kur’ân’ın değil;    benzerdir. Dışarıdan bir müdahale olmadığı
                                  diğer ilâhî kitapların da bu delillerle dolu   takdirde birisi için geçerli olan hükmün
                                  olduğunu belirtmektedir. Aynı zamanda       diğeri hakkında da geçerli olması gerekir.
                                  bu delilin soyut aklî delillerden daha etkili   Buna İslam felsefesi ve kelam geleneğinde
                                  olduğunu, insanın bütün farklı hallerinde   “temasülü’l-ecsâm” (cisimlerin mahiyet
                                  onunla ilişki kurabileceğini, daha doğru    ortaklığı) denilmektedir. Böyle olmasına
                                  ve güçlü olduğunu, derin felsefî ve kelamî   rağmen gezegenlerin yüzey, boyut ve diğer
                                  kavramları gerektirmediğini, daha sade ve   özelliklerde birbirinden farklı olması,
                                  anlaşılır olduğunu düşünmektedir. 14        kadir, âlim, hakîm ve rahîm olan bir ilkenin
                                                                              varlığıyla açıklanır ki bu ilke, yüce Allah’tır.
                                  Urmevî, âlemdeki varlıkların Allah’a
                                  delâletini incelerken, Letâif isimli eserinde   Buradaki argümanın temel dayanağı,
                                  evrendeki düzenin hangi şekilde O’na        evrendeki değişim ve dönüşümün bizzat
                                  delalet ettiğine değinmektedir.  Bu konuda   nesnelerden kaynaklanmamasıdır. Aksi
                                  tikel nesneler ve olaylar üzerinden Allah’ın   takdirde gezegenlerin mahiyet ortaklığı,
                                  kudreti ile ilgili farklı temellendirmeler   onları aynı oranlara ve özelliklere sahip
                                                                                     15
                                  yapmaktadır. Evrende meydana gelen birçok   kılardı.
                                  tikel örnekteki düzen, uyum ve hassas       Urmevî, göksel varlıklardaki hassas ayarın
                                  ayara işaret eden Urmevî, bunun ancak ilâhî   Allah’ın varlığına delalet ettiğini savunurken,
                                  iradenin müdahalesiyle mümkün olduğunu      güneşin yeri ve hareketi, gece-gündüz
                                  savunmaktadır. Urmevî’nin Letâif adlı       döngüsü ve mevsimler gibi doğal olguların
                                  eserinde, insan, gökyüzü, yıldızlar, güneş   tamamının bir hikmet ve kudret sahibi
                                  ve doğa olayları gibi varlıkların Allah’a   tarafından düzenlendiğini ifade etmektedir.
                                                                              Şöyle ki, her gezegenin belirli bir yörüngesi
                                  nasıl delil teşkil ettiği detaylı bir şekilde   olup o yörüngede yer edinmektedir. Her
                                  açıklanmaktadır.                            yıldız ve gezegen, hikmet ve maslahat gereği
                                                                              belirli bir zaman diliminde dönmektedir.
                                                                              Örneğin; ay bir ayda, güneş bir yılda, Jüpiter
                                  I) Göksel Varlıklar                         12 yılda, Satürn 30 yılda ve sekizinci gezegen

                                  Urmevî’nin evrendeki hassas ayara dikkat    ise 1031 günde dönüşünü tamamlamaktadır.
                                  çektiği fenomenlerin başında göksel varlıklar   Bu da ancak âlim, hakîm, kadir ve yaratıcı
                                  gelmektedir. Bu açıdan göksel cisimlerin    bir varlığın belirlemesiyle mümkündür.
                                                                              Devamında Urmevî, söz konusu
                                  yörüngeleri, hareket hızları ve özelliklerinin   temellendirmede yıldızlar ve gezegenlerin
                                  ilahi kudreti gösterdiğini savunmaktadır.   konumları, ışıkları, renkleri ve hızlarıyla ilgili
                                  Şöyle ki; her gezegenin belirli bir ölçüsü   çıkarımlarda bulunmaktadır. Buna göre her
                                  bulunmaktadır. Yıldızlar bu gezegenlerde yer  gök cisminin kendine özgü bir yeri, ışığı,
                                  edinmektedir. Her gezegenin biri dış, diğeri   rengi ve hızı vardır. Bu da belirleyici bir
                                  iç olmak üzere iki yüzeyi bulunmaktadır.    iradenin varlığını zorunlu kılmaktadır. Bu
                                  Gezegenlerin parçaları, mahiyet bakımından  konuda özellikle gök cisimlerinin hızları ile


                                  14 Fahreddin er-Râzî, el-Metâlibü’l-‘âliyyemine’l-‘ilmi’l-ilâhî, thk. Ahmed Hicâzî es-Sakâ (Beyrut: Dârü’l-Kitabi’l-‘Arabî, 1987), I, 216, 217.
                                  15 Urmevî, Letâif, 62-66.







                                                                          96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103