Page 94 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 94

alanlarda çalışmalar bulunur ve ilmî etkisi,   sıfatları ve Allah-âlem ilişkisi ekseninde
                                  sonraki dönemlerde de devam etmiştir. 2     oluşmuştur. Bu ispat sürecinde İslam
                                                                              filozofları ve müteahhîr kelamcılar,
                                                                              varlık kavramını önce kavramve içerik
                                  İslam Düşüncesinde Yaratıcının              bakımında incelemiş, ardından varlığın
                                  İspatı                                      ontolojik statüsüne odaklanmışlardır. Bu

                                  Allah’ın varlığını ispat etme sürecivarlık   temellendirme ameliyesinde varlık modlarını
                                  türlerinin en üst mertebesini ifade         zorunlu, mümkün ve imkânsız şeklinde
                                  etmektedir. Antik filozoflar tarafından     belirlemişlerdir.  Kuşkusuz bu aklî ayrımın
                                  evrenin aslı ile ilgili araştırmalardan,    temel amacı, varlık idrakinin zorunlu
                                  daha sonra Platon’un herşeyi ruha irca      oluşundan yola çıkarak zorunlu varlığı
                                  etmesinden ve Aristoteles’in ilk sebep ve   temellendirmektir.
                                  hareket ettirici fikrini benimsemesinden    Zorunlu varlık, varlığı kendinden olan,
                                  itibaren Tanrı’nın ispatı Antik Yunan       başka bir şeye muhtaç olmayan ve
                                  felsefesinde yer edinmiştir. İslami         yokluğu kabul etmeyen mevcut olarak
                                  kaynaklara gelince; Allah’ın varlığını inkâr   tanımlanmıştır ki oda yüce Allah’tır. Başta
                                  etmenin zor olduğundan Kur’an, daha çok     Urmevî olmak üzere İslam filozoflar ve
                                  şirkin reddine odaklanmaktadır. Bununla     müteahhir kelamcılar, varlığın bedihî
                                  birlikte ayetler, başta fıtrat ve nizam olmak   bir kavram olduğunu temellendirmiş ve
                                  üzere birçok kanıtla O’nun varlığını ispat   bu kavramdan hareketle zorunlu varlık
                                  etmektedir. Bazı ayetlerde inancı tabii     düşüncesine ulaşıldığını savunmuşlardır.
                                  bir durum olarak değerlendiren Kur’an,      Çünkü ilksel kavramlar ve öncüller olmadan
                                  fıtratla uyumlu olmayan inançsızlığı        Allah’ın varlığına ulaşmanın mümkün
                                  inat, kibir, şımarma ve taassup olarak      olmadığını düşünmüşlerdir.  Böylece İslam
                                                                                                       4
                                  değerlendirmektedir. 3                      filozofları Tanrı kavramını fiziksel veya
                                  Bütün İslâmî ilimler, yaratıcının varlığıyla   metafiziksel bir neden olarak ele almış ve
                                  yakından ilgilenmiştir; ancak Allah’ın      bütün yaklaşımlarını yaratıcı veya ilk neden
                                                                                                         5
                                  varlığı, birliği ve Allah-âlem ilişkisigibi   fikri ile irtibatlandırmışlardır.  Müslüman
                                  teolojik bahisler, en güçlü ve derinlikli bir   düşünürler, yaratıcının varlığından bağımsız
                                  şekilde İslam felsefesi, kelam ve felsefî   fikir sergilemedikleri gibi O’nun varlığını
                                  tasavvuftayer edinmiştir. Nitekim başta     ispat eden delil ve yöntemleri mantıki
                                  kelam olmak üzere Meşşâîlik, İşrâkilik,     formlarla vazetmişlerdir.
                                  Vahdet-i vücûd ve Hikmet-i müteâli gibi
                                  büyük düşünsel sistemler; Allah’ın varlığı,


                                  2 Hayatı hakkında detaylı bilgiler için bkz. Erkan Baysal, Râzî ile Birilikte Râzî’ye Muhalefet –Siraceddîn Urmevî’nin Ulûhiyyet
                                  Anlayışı ve Fahreddîn Râzî Eleştirisi- (Ankara: İlahiyat, 2022), 38-55.
                                  3 M. Sait Özervarlı, “İspat-ı Vâcip”, TDV İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2000), 495.
                                  4 Ömer Türker, Varlık Nedir-İslam Filozoflarının Varlık Tasavvuru- (İstanbul: Ketebe Yayınları, 2019), 42, 59.
                                  5 Şaban Ali Düzgün, Nesefî ve İslam Filozoflarına Göre Allah-Âlem İlişkisi (Ankara: Otto Yayınları, 2019), 99.







                                                                          92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99