Page 93 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 93

SİRÂCEDDÎN URMEVÎ’DE


             HASSAS AYAR/NİZAM DELİLİ






             ERKAN BAYSAL



                                                                                 1
             İslam medeniyeti, insanlık tarihinde ortaya   Şafiî” olarak nitelendirilen,  kelam, mantık,
             çıkan en güçlü medeniyetler arasında        fıkıh, usul, siyaset ve felsefe alanlarında
             yer almaktadır. Antik Yunan medeniyeti      önemli eserleri kaleme alan etkili bir
             ve Modern Batı medeniyeti ile birlikte      düşünürdür. Urmiye’de doğan ve temel
             insanlığın rotasını belirleyen ve hayatın   eğitimini orada alan düşünürümüz, daha
             her alanına dair bir yaklaşım sergileyen    sonra Musul’a gitmiş, burada Râzî’nin
             İslam medeniyeti; bilimsel, felsefî ve dinî   düşüncelerini derinlemesine vakıf olan
             olmak üzere binlerce kaynağı insanlığa      Kemâleddin b. Yûnus el-Mevsilî’nin (ö.
             miras bırakmıştır. Bu kültür mirasının en   639/1242) rıhle-i tedrisinden geçmiştir.
             belirgin özelliği ise genelde din özelde ise   Bilahare Malatya, Dımaşk, Mısır, Sicilya
             Allah’ın varlığı ekseninde oluşmasıdır. Çünkü   gibi yerlerde ilmî ve diplomatik görevler
             Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları, Allah-âlem   yürütmüş, özellikle Eyyûbî Sultanı el-
             ve Allah-insan ilişkisi, İslami disiplinlerin en   Melik Necmeddin Sâlih (ö. 647/1249)
             esaslı konularından biridir. Bu yüzden İslam   döneminde çok önemli diplomatik görevler
             düşünce tarihinde salt pozitif denilebilecek   yüklenmiştir.
             bir ilim dalı bulunmamaktadır. Orta Çağ’da   Mısır’dan ayrıldıktan sonra Konya’ya
             gerek bürokratik gerekse ilmi olarak bu     yerleşen Urmevî, başkadı (kâdîlkudât) olarak
             geleneğin en önemli temsilcilerinden biri olan   görev yapmış, Celâleddin er-Rûmî (ö. 672/12)
             kâdılkudât Siraceddîn Urmevî (ö. 682/1283);   ve Sadreddin Konevî (ö. 673/1274) gibi
             Allah’ın varlığı, birliği, Allah-âlem ilişkisi ve   Anadolu’nun önemli şahsiyetleri ile yakın
             Allah-insan ilişkisi konusunda eserler kaleme   ilişkiler kurmuştur. II. İzzeddin Keykavûs’a
             alan önemli düşünürlerden birisidir.
                                                         (ö. 677/1278-79) sunduğu Letâifü’l-hikme
                                                         başta olmak üzere birçok eser kaleme almış,
             Bir Düşünür Olarak Sirâceddin               Konya’nın Karamanoğulları tarafından
             Urmevî                                      saldırıya uğraması sırasında başarıyla
                                                         savunma göstermiştir. Eserleri arasında
             Sirâceddin Urmevî, Eflâkî (ö. 761/1360)     kelam, mantık, fıkıh ve felsefe gibi çeşitli
             tarafından “aklî ve naklî ilimlerde ikinci

             1 Aflâkî, Şemsettin Ahmet, Âriflerin Menkıbeleri, çev.Tahsin Yazıcı (Ankara: M.E.B. Yayınları, 1953), I, 178-180, 443-444.







                                                        91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98