Page 91 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 91
mükemmel varlığını idrak etmiş olacağını Kaynakça
ifade etmektedir. 8
Güngör, Saim. Sirâceddîn Urmevî’nin Şerhu’l-İşârâtve’t-
Urmevî, Letâifü’l-hikme adlı eserinde Tanrı’nın Tenbîhât’ı: Bilgi Teorisi Açısından Bir İnceleme ve Metin
hikmetlerini anlatmakta ve âlemdeki eşsiz Tahkiki. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler
mükemmelliğin de O’nun varlığına delil Enstitüsü, Doktora tezi, 2021.
olduğuna işaret etmektedir. Zira İslam Kaya, M. Cüneyt. “Bir “Filozof” Olarak Sirâseddin
filozofları gibi Urmevî’nin de âlemi, ondaki Urmevî (ö. 682/1283): Letâifü’l-Hikme Bağlamında Bir
Tahlil Denemesi”. Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar
var olan eşsiz düzenden hareketle sanat Dergisi 33 (2012): 25-26.
eseri olarak tasvir ettiği belirtilmelidir. Tunagöz, Tuna. “Sirâceddin Urmevî’nin Risâle fi’l-Fark
Nitekim o, Letâifü’l-hikme’de bütün olarak Beyne Mevzû‘ayi’l-İlmi’l-İlâhî ve’l-Kelâm Adlı Eseri:
âlemin yaratılışında, gökyüzü, yeryüzü, Eleştirel Metin ve Çeviri”, Kutadgubilig31 (2016): 281-304.
ay altı âleminin varlıkları bitki, hayvan ve Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. nşr. Gulam
insanların yaratılışında bulunan harikulade HüseyinYusufi. Tahran: Bünyad-ı ve Ferheng-i İran, 1351.
mükemmelliklerin hikmet sahibi, mutlak
kudret sahibi, çok merhametli bir Yaratıcı’nın
varlığının delili olduğunu anlatmaktadır. Yine
Şerhu’l-İşârât adlı eserinde “Kur’an’ın gerçek
olduğu kendileri için apaçık belli oluncaya
kadar onlara çevrelerinde ve kendilerinde
bulunan kanıtlarımızı hep göstereceğiz.
Rabbinin her şeye tanıklık etmesi (onlar
için) yeterli değil midir?” (Fussilet, 41/53)
mealindeki ayete referansla âlem ve insanın
yaratılışındaki harikulade düzen ve gayenin
bir Yaratıcı’nın varlığının delili olduğunu
söylemektedir. Dolayısıyla Urmevî, âlemde
var olan mükemmel düzen ve intizamın
Zorunlu Varlık’ın varlığının bir delili olduğunu
düşünmektedir.
8 Urmevî, Letâifü’l-hikme, 53; Kaya, “Bir “Filozof” Olarak Sirâseddin Urmevî”, 32.
89