Page 91 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 91

mükemmel varlığını idrak etmiş olacağını     Kaynakça
             ifade etmektedir. 8
                                                          Güngör, Saim. Sirâceddîn Urmevî’nin Şerhu’l-İşârâtve’t-
             Urmevî, Letâifü’l-hikme adlı eserinde Tanrı’nın   Tenbîhât’ı: Bilgi Teorisi Açısından Bir İnceleme ve Metin
             hikmetlerini anlatmakta ve âlemdeki eşsiz    Tahkiki. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler
             mükemmelliğin de O’nun varlığına delil       Enstitüsü, Doktora tezi, 2021.
             olduğuna işaret etmektedir. Zira İslam       Kaya, M. Cüneyt. “Bir “Filozof” Olarak Sirâseddin
             filozofları gibi Urmevî’nin de âlemi, ondaki   Urmevî (ö. 682/1283): Letâifü’l-Hikme Bağlamında Bir
                                                          Tahlil Denemesi”. Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar
             var olan eşsiz düzenden hareketle sanat      Dergisi 33 (2012): 25-26.
             eseri olarak tasvir ettiği belirtilmelidir.   Tunagöz, Tuna. “Sirâceddin Urmevî’nin Risâle fi’l-Fark
             Nitekim o, Letâifü’l-hikme’de bütün olarak   Beyne Mevzû‘ayi’l-İlmi’l-İlâhî ve’l-Kelâm Adlı Eseri:
             âlemin yaratılışında, gökyüzü, yeryüzü,      Eleştirel Metin ve Çeviri”, Kutadgubilig31 (2016): 281-304.
             ay altı âleminin varlıkları bitki, hayvan ve   Urmevî, Sirâceddin. Letâifü’l-hikme. nşr. Gulam
             insanların yaratılışında bulunan harikulade   HüseyinYusufi. Tahran: Bünyad-ı ve Ferheng-i İran, 1351.
             mükemmelliklerin hikmet sahibi, mutlak
             kudret sahibi, çok merhametli bir Yaratıcı’nın
             varlığının delili olduğunu anlatmaktadır. Yine
             Şerhu’l-İşârât adlı eserinde “Kur’an’ın gerçek
             olduğu kendileri için apaçık belli oluncaya
             kadar onlara çevrelerinde ve kendilerinde
             bulunan kanıtlarımızı hep göstereceğiz.
             Rabbinin her şeye tanıklık etmesi (onlar
             için) yeterli değil midir?” (Fussilet, 41/53)
             mealindeki ayete referansla âlem ve insanın
             yaratılışındaki harikulade düzen ve gayenin
             bir Yaratıcı’nın varlığının delili olduğunu
             söylemektedir. Dolayısıyla Urmevî, âlemde
             var olan mükemmel düzen ve intizamın
             Zorunlu Varlık’ın varlığının bir delili olduğunu
             düşünmektedir.














             8 Urmevî, Letâifü’l-hikme, 53; Kaya, “Bir “Filozof” Olarak Sirâseddin Urmevî”, 32.







                                                        89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96