Page 101 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 101

arkasında yatan ilahi hikmetin varlığına işaret
             eden önemli bir delildir. 22



             VI) İnsanın Halleri
             Urmevî, insanın yaratılışına özel bir önem
             atfederek, insanın fiziksel yapısındaki
             detayların Allah’ın kudretine işaret ettiğini
             belirtmektedir. İnsanın bedenindeki uyum
             ve düzen, ruhânî ve cismânî özelliklerin
             dengesi ve yaratılışındaki karmaşıklık,
             Allah’ın mutlak kudretinin en açık delilleridir.
             Urmevî, insanın yaratılışının Allah’ın varlığına
             delalet etmesine özellikle vurgu yapmaktadır.
             İnsan anatomisine geçmeden önce, insanın
             yaratılmasının neden gerekli olduğunu       yaratıcının kemal-i kudreti (mükemmel gücü)   Güneş, Ay, Gökyüzü resmi
             incelemekte ve bu bağlamda üç temel hususu   ve hikmetinin bir yansımasıdır. Urmevî, bu
             öne çıkarmaktadır. Bu üç husus, insanın     birleşik ve karmaşık yapı üzerinden insanın
             kapsayıcılığını ve yaratılışındaki karmaşıklığı   varlığıyla Allah’ın yüce kudretine delalet
                                                                               23
             ortaya koymaktadır. Birincisi, insanın hem   ettiğini ifade etmektedir.  Râzî’ye göre insan
             hikmet hem de şehvet sahibi olmasıdır.      anatomisi sadece Allah’ın varlığına değil; aynı
             Melekler yalnızca hikmet sahibiyken şehvete   zamanda O’nun fâil-i muhtâr olduğuna da
                                                                          24
             sahip değildirler; hayvanlar ise sadece şehvet   delâlet etmektedir.
             sahibi olup hikmetten yoksundurlar. Cansız   Evrendeki düzen ve mükemmelliği
             varlıklar ise ne hikmet ne de şehvet sahibidir.   temellendirme konusunda en çok insanın
             İnsanın bu iki özelliği bir arada taşıması, onu   yaratılışına ve donanımına dikkat çeken
             diğer varlıklardan ayıran önemli bir özelliktir.   Urmevî’den önce, Câhız (ö. 255/869),
             İkincisi, varlıkların bir kısmı sadece ruhânî,   Cibril İbn Nuh ve Gazzâlî de bu konuyu
             bir kısmı ise sadece cismânî iken; insan    derinlemesine incelemişlerdir. Ancak Urmevî,
             hem ruhânî hem de cismânî bir varlıktır.    insanın yaratılışını hem genel anlamda ele
             Bu durum, insanın yaratılışındaki farklı    almakta hem de her bir uzvundaki fayda,
             bir boyutu ortaya koymaktadır. Üçüncüsü     yetkinlik ve düzenin ayrıntılarına değinerek
             ise bazı varlıklar tam, bazıları ise eksik   bu denli mükemmel bir yaratılışın bir Kâdir-i
             özelliklere sahipken; insan her iki durumu   Mutlak olmadan mümkün olamayacağını
             da içinde barındırmaktadır. Bu farklı ve zıt   savunmaktadır. Urmevî, insanın ilk
             özelliklerin insanda bir araya getirilmesi,   yaratılışından başlayarak anne rahminde

             22 Urmevî, Letâif, 82, 83.
             23 Urmevî, Letâif, 92, 93.
             24 Fahreddîn er-Râzî, Şerhu Uyûnü’l-hikme, thk. Ahmed Hicâzî es-Sakâ (Tahran: Müessesetü’s-Sâdık
             1410), III, 128.







                                                        99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106