Page 102 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 102

şekillenmesine, her uzvun ayrılmasına,      tasarrufta bulunan bir varlık olarak
                                  kemiklerin kalın ve sert olanlarının baş    görülmektedir. Urmevî, ruhun Allah’a
                                  bölgesine yerleştirilmesine ve diğer uzuvların   delalet ettiğini ifade ettikten sonra, konuyu
                                  dengeli bir şekilde dağıtılmasına dikkat    ruhun farklı kısımları ve fonksiyonlara
                                  çekmektedir. Özellikle kalp ve beynin daha   değinmektedir. Urmevî’ye göre, ruhun Allah’a
                                  güçlü bir şekilde korunması, beynin karmaşık   delalet etmesinin en güçlü kanıtlarından biri,
                                  yapısı ve işlevleri, gözde on farklı tabakanın   Allah’ın insanı iki zıt unsurdan, yani ruhânî
                                  bulunması, kulağın yapısal özellikleri, kulak   ve cismânî yönlerden yaratmış olmasıdır. Bu
                                  salgısının acı olması sayesinde haşeratların içeri  iki zıt unsurun bir araya gelerek insan gibi
                                  girmesinin önlenmesi gibi ayrıntılarda büyük   karmaşık bir varlığın ortaya çıkması, Allah’ın
                                  bir hikmet bulunduğunu vurgulamaktadır.     kudreti ve iradesi dışında açıklanamaz.
                                  Ayrıca, koku alma yetisinin varlığı ve faydaları,   Ruhun bedeni yöneten aklî bir cevher
                                  nefes almanın zorunluluğu gibi unsurların   olarak varlığı ve işlevi, Allah’ın yaratmadaki
                                  insanın yaşamsal dengesini sağladığını ifade   mükemmel hikmetini ve kudretini açıkça
                                  etmektedir. Urmevî, bu detaylar üzerinden bir   göstermektedir. Urmevî, insanın maddi ve
                                  yaratıcı olmadan bu uzuvların ve içlerindeki   manevi yönleri arasındaki bu dengeyi, Allah’ın
                                  düzenin var olmasının imkânsız olduğunu     varlığına delil olarak sunmakta ve insanın
                                  savunmaktadır. Ayrıca, açıklamalarında      yaratılışındaki bu derin karmaşıklığın, mutlak
                                  sıkça aklî argümanlara yer vererek, azdan   bir yaratıcı olmadan mümkün olamayacağını
                                  çoğun, küçükten büyüğün, zayıftan güçlünün   savunmaktadır.  Buraya kadar ihkâm ve itkân
                                                                                            26
                                  ortaya çıkması ve bir şeyin kendi zıddını   delili kapsamında aktardığımız bu bilgiler,
                                  doğurması gibi fenomenleri delil olarak     Râzî’nin farklı eserlerindeki bilgilerle büyük
                                  sunmaktadır. Bu akıl yürütmeler, insanın    oranda örtüştüğünü belirtmek gerekir. 27
                                  yaratılışındaki olağanüstü düzenin tesadüflerle
                                  açıklanamayacağını ve mutlak bir yaratıcının
                                  varlığına işaret ettiğini göstermektedir. 25  Sonuç
                                                                              Buraya kadar aktardığımız bilgilerden açıkça
                                                                              görüldüğü gibi, Urmevî, Allah’ın varlığına
                                  VII) Ruh ve Halleri
                                                                              dair birçok argümanı temellendirmektedir.
                                  Urmevî, son olarak ruhun varlığı, mahiyeti   Ancak onun esas odak noktası, nizam veya
                                  ve yapısından hareketle Allah’ın varlığına   başka bir ifadeyle hassas ayar delilidir. Bu
                                  delil getirmektedir. Ruhu, “ölçü ve boyuttan   delil, evrendeki düzenin ve uyumun, bir
                                  yoksun olan, ‘ben’ ile işaret edilen aklî bir   düzenleyici ve ilahi bir varlığın varlığını
                                  cevher” olarak tanımlayan Urmevî, onun      zorunlu kıldığını göstermektedir. Urmevî,
                                  bedenle ilişkisini “tedbir ve tasarruf”     evrendeki düzenin ve varlıkların yaratılışının
                                  kavramları üzerinden açıklamaktadır. Yani   detaylı incelemesini yaparak, Allah’ın
                                  ruh, bedeni yöneten ve onun üzerinde        varlığına dair güçlü deliller sunmaktadır.

                                  25 Urmevî, Letâif, 82-124.
                                  26 Urmevî, Letâif, 138.
                                  27 Esrâr, 160-260.







                                                                          100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107