Page 100 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 100

görünmektedir. Oysa yakınlık ve uzaklık     gündüz yaşanırken, diğer bölgelerde gece
                                  prensibine göre, yakın olan yıldızların     yaşanmasıdır. Urmevî, bu farklılığın, birçok
                                  daha büyük görünmesi beklenirdi. Bu         hikmeti barındırdığını ve hayatın devamı
                                  durum, sıradan fiziki yasaların ötesinde bir   için üç temel açıdan zorunlu olduğunu
                                  düzenleyicinin varlığına işaret etmektedir.   belirtmektedir: Birincisi, gündüzün
                                  Ayrıca, gezegenlerin her bir aşaması, insan   geçim ve çalışma, gecenin ise dinlenme ve
                                  hayatının bir aşamasına delalet etmektedir.   sükûnet zamanı olmasıdır. İkincisi, sıcaklık
                                  Allah’ın beş vakit namazı farz kılması da   ve soğukluğun dengelenmesiyle yaşam
                                  evrendeki belirli değişim ve hareketlerle   koşullarının sağlanmasıdır. Üçüncüsü ise
                                  uyumlu bir kozmik düzene tekabül            gece ve gündüzün zıtlıklarının birbirini
                                  etmektedir. Bu kozmik düzen, hem insan      tamamlayarak hayatın sürdürülebilirliğini
                                  hayatındaki aşamalarla hem de evrenin       mümkün kılmasıdır. Gece ile gündüz
                                  işleyişindeki düzenlilikle ilişkilendirilerek,   arasındaki bu düzenli değişim ve onların
                                  ilahi hikmetin varlığını doğrulamaktadır. Aynı   altında yatan hikmetler, Allah’ın birliğine
                                                                      19
                                  zamanda Urmevî, ayın dünyadaki rutubetin    ve kudretine açık bir delildir. Aslında bu
                                  artması veya azalmasında etkili olduğunu    değişim, Allah’ın kudretine ve birliğine işaret
                                  düşünmektedir. Ayın ışığının belirli zamanlarda  ettiği gibi, ahiretin imkânına da delalet
                                  artıp azalması da ilahi bir düzenlemeyle    etmektedir. 21
                                  gerçekleşmektedir. Ayrıca, onun bakış
                                  açısına göre, yıldızların her bir aşaması insan
                                  hayatındaki bir döneme karşılık gelmektedir.   V) Burçların Halleri
                                  Bu nedenle, Allah’ın beş vakit namazı farz   Urmevî, burçların hallerinden yola çıkarak
                                  kılması da evrenin değişimlerine uygun bir   Allah’ın varlığına delil getirmektedir.
                                  düzene tekabül etmektedir. 20               Çünkü burçların ortaya koyduğu durumlar,
                                                                              sıcaklık, soğukluk, rutubet ve kuruluğun
                                                                              dengelenmesine vesile olmaktadır. Urmevî’ye
                                  IV) Gece ve Gündüzün Değişimi
                                                                              göre, gökyüzündeki ateş, hava, su ve toprak
                                  Urmevî, dünyanın farklı yerlerinde aynı     gibi unsurların düzeni, insan bedenindeki
                                  anda meydana gelen gece ve gündüzün         unsurların düzeninden farklıdır. Bu farklılık,
                                  farklılaşmasını Allah’ın varlığına bir delil   kozmik dengenin sağlanması için zorunludur.
                                  olarak sunmaktadır. Bu farklılığı üç ana    Kuşkusuz böyle bir düzen ve farklılık,
                                  açıdan ele almaktadır. İlk olarak, gece     tabiatın kendisinden kaynaklanmamaktadır.
                                  ve gündüzün birbirine zıt olması; ikinci    Bu denge ve düzen, ancak bir müdebbirin
                                  olarak, mevsimlere bağlı olarak sürelerinin   (düzenleyici) tedbiri ve hikmet sahibi bir
                                  değişmesi; üçüncü olarak ise dünyanın       mukaddirin (takdir eden) iradesiyle mümkün
                                  yuvarlak olması sebebiyle bazı bölgelerde   olabilmektedir. Bu da evrendeki düzenin


                                  19 Urmevî, Letâif, 75-79.
                                  20 Urmevî, Letâif, 78, 79.
                                  21 Urmevî, Letâif, 79-82.







                                                                          98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105