Page 126 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 126
Fazıl Ahmed Paşa ve tasavvufî düşünce birikimini Anadolu’nun tarafından İznik Medresesi müderrisliğine
909, 1b-2a.Seyyid Ali merkezine, Konya’ya taşımışlardır. Bu getirilmiştir. Yine Urmevî’nin kaleme aldığı
Acemî’ninMetâlihaşiyesi, müellif iki düşüncenin zirve isimlerinden İbn Metâliu’l-envâr ile bu birikim, Şemseddin
hattı Sînâcı geleneğin takipçisi olan Urmevî, el-İsfahânî ve Kutbüddin er-Râzî gibi büyük
özellikle felsefe ve mantık geleneğinin şârihlerin eserleriyle Memlük ve İlhanlı ilim
Türk düşünce tarihinde felsefe ve mantık çevrelerineintikal etmiş; daha sonrasında
veçhesiyle kurucu isimlerinden olurken, ise Osmanlı uleması tarafından tevarüs
Konevî tasavvufî düşüncenin zirve ismi edilmiştir.
olan İbnü’l-Arabî takipçisi olmuş ve Urmevî
gibi kendi alanında kurucu isimler arasına
girmiştir. Anadolu Selçuklu Devleti’nin Metâliu’l-Envâr Literatürüne
himayesinde zuhur eden bu iki simanın İlişkin İstatistik Veriler
takipçileri söz konusu felsefî ve tasavvufî
birikimin Osmanlı’ya taşınmasında etkin rol Urmevî’nin kendi ifadesiyle muhtasar bir
oynamıştır. Nitekim Urmevî’nin öğrencisi metin olan Metâliu’l-envâr, genel olarak iki
olan ve özellikle fıkıhtaki yetkinliğiyle kısma (taraf) ayrılmaktadır. “Birinci taraf”
bilinen Tâceddin el-Kürdî Orhan Gazi olan mantık kısmı tasavvurât ve tasdîkât
124