Page 131 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 131

haşiyelerden biri Fâtih dönemine, diğer ikisi   XVI. yüzyıl Osmanlı ilim dünyasında
             ise bu dönemin hemen çeyrek asır sonrasına   Metâliu’l-envâr’a dair okumalara bakılacak
             tarihlendirilmektedir.                      olursa, bize bir tahsil programı olarak
                                                         en fazla bilgi sunan en önemli kişi
                                                         şüphesiz Taşköprülüzâde’dir (ö. 968/1561).
             Fâtih’in İstanbul’unda Metâliu’l-           Taşköprülüzâde’nin belirttiğine göre Metâli
             Envâr Okumak                                müfredat dışında okunan ve hocanın
                                                         tercihine bağlı olan eserler arasındadır.
             İslam mantık geleneği, özelde ise Metâliu’l-  Metâli üzerine telifatı olmasa da mantık
             envâr literatürü çerçevesinde Osmanlı       geleneği metinlerine ciddi vukufiyeti
             döneminde nasıl bir pozisyon alınmış        bulunan Taşköprülüzâde Bursa’da dünyaya
             ve literatüre ne gibi katkı sağlanmıştır?    gelmiş, ilk eğitimini İstanbul’da Alâeddin
                                                 2
             Bu soruya Osmanlı düşünce geleneğinin       Efendi’nin yanında almıştır. Akabinde Bursa
             teşekkülünde özel bir yeri olan Fâtih Sultan   Molla Hüsrev Medresesi’nde müderrislik
             Mehmed Hân’ın güçlü bir cevap verdiği       yapan amcası Kıvâmüddin Kâsım
             kanaatindeyiz. Fâtih döneminde gerek telif   Efendi’nin, sonrasında da Dimetoka’daki
             ve tedris (medrese müfredatı, özel dersler),   Oruç Paşa Medresesi’nde müderrisliğe
             gerekse de bilginin intikalini sağlayan diğer   başlamadan önce Amasya Hüseyniye
             unsurlar (istinsah, temellük, kitap bağışları   Medresesi’ne atanan babasının yanında
             vd.) üzerinden Metâliu’l-envâr Osmanlı’nın   eğitimine devam etmiştir. Amcasından
             bilim ve düşünce tarihinde merkezi bir      mantık konusunda Îsâgûcî’yi, Hüsâmeddin
             konuma yerleştirilmiştir.                   el-Kâtî şerhini, akabinde Kutbüddin er-

             Fâtih’in, Kanûnnâme-i taleb-iilm adlı medrese   Râzî’nin Şerhu’ş-Şemsiyye adlı eserin bir
             müfredatında Metâliu’l-envâr’ın okunması/   kısmını okumuştur. Babasının Amasya’daki
             okutulması hakkında bizzat kendi fermanı    Hüseyniye Medresesi’ne müderris olmasıyla
             vardır. Fâtih döneminde, medreselerdeki     birlikte Amasya’ya gelen Taşköprülüzâde
             tedris kanunlarının birinde Metâliu’l-      burada babasından Cürcânî’nin haşiyesiyle
             envâr’ın okutulmasıyla ilgili şu cümlelere yer   birlikte Kutbüddin er-Râzî’nin Şerhü’ş-
             verilmektedir:                              Şemsiyye’sinin tamamını, Hayâlî haşiyesiyle
                                                         birlikte Teftâzânî’nin Şerhü’l-Akâid’ini,
             (…) Ol dereceden bâkî sıgâr-ı müderrisîn Şerh-i   Hocazâde haşiyesiyle birlikte Mollazâde’nin
             Tevâli‘ ve Şerh-i Metâli‘ ve Mutavvel ve    Şerhu Hidâyeti’l-hikme’sini okumuştur. Kelam,
             Hâşiye-i Tecrîd ayıdalar (okutalar). Ve mütûn-ı   belagat, dil alanında çeşitli eserleri şerh ve
             fıkhı ve şürûhı dahi her müderris tâkâdı yetdükce   haşiyeleriyle birlikte okuyan Taşköprülüzâde
             ayıdalar (okutalar)… 3                      Cürcânî’nin Levâmiü’l-esrâr üzerine kaleme


             2 Osmanlı ve çevresi coğrafyada mantık geleneğine dair çalışmalar hakkında detaylı bilgi için bkz. Ayten, “İlhanlılar’dan
             Osmanlı’ya: er-Risâletü’ş-Şemsiyye Geleneği ve Osmanlı’da Şemsiyye Okumaları”, 55-170.
             3 Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim: Riyazi İlimler (İstanbul: İz Yayıncılık, 1997), I, 67; Hezarfen Ahmed Çelebi, Kavânîn-i
             Örfiye-yi Osmânî (İstanbul: İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi,T3239), 48a-49b.







                                                        129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136