Page 135 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 135
literatürüne ilgi duymuştur. İthaf, temellük Kaynakça
ve vakıf kayıtları üzerinden bu ilgiyi takip Arıkan, Mehmet. “Fenâdan Bekâya İp Atmak: Fâtih
edebildiğimiz devlet adamları arasında Sultan Mehmed’in Özel Kütüphanesindeki Tasavvuf
sadrazam Çandarlı Hayreddin Halil b. Eserleri.”Osmanlı’da İlm-i Tasavvuf. İstanbul: İSAR
İbrahim Paşa (ö. 857/1453), sadrazam Yayınları, 2018.
Mahmud Paşa (ö. 878/1474)ve sadrazam Arpa, Recep. “Ulemâ ve Himâye İlişkisi Bağlamında
Karamânî Mehmed Paşa (ö. 886/1481) gibi Osmanlıda Kitap İthâf Geleneği: Osmanlı Padişahları
çok önemli isimler yer almaktadır. ve Devlet Adamlarına İthâf Edilen Tefsirler.”
Osmanlı’da İlm-i Tefsir. ed. M. Taha Boyalık, Harun
Fâtih devrinin önemli mantık ve felsefe Abacı. İstanbul: İSAR Yayınları, 2019.
bilginleri arasında yer alan Seyyid Ali el- Ayten, İbrahim Halil. “İlhanlılar’dan Osmanlı’ya: er-
Acemî (ö. 860/1450) Cürcânî’nin Hâşiye alâ Risâletü’ş-Şemsiyye Geleneği ve Osmanlı’da Şemsiyye
Okumaları.”Osmanlı’da İlm-i Mantık ve Münazara. ed.
Levâmi’i’l-esrar’ı üzerine hicrî 849’da (1445) Mehmet Özturan, Yusuf Daşdemir. İstanbul: İSAR
yazdığı haşiyesini Çandarlı Hayreddin Yayınları, 2022.
Paşa’ya ithaf etmiştir. Çandarlı’nın, Erünsal, İsmail. Osmanlılarda Kütüphaneler ve
Urmevî’nin öğrencilerinden olup İznik Kütüphanecilik. İstanbul: Timaş Yayınları, 2020.
Medresesi’nde müderrislik yapan Tâceddin Fazlıoğlu, İhsan. “İznik’te Ne Oldu? Osmanlı İlmî
Kürdî’nin ikinci nesil torunlarından Hayatının Teşekkülü ve Dâvûd Kayserî”. Nazariyat:
olması bu bakımdan oldukça manidardır. İslam Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi 4/1
(2017): 1-68;
Sadrazam Mahmud Paşa, Levâmiu’l-Esrâr’ın Hezarfen Ahmed Çelebi. Kavânin-i Örfiye-yi Osmânî.
bir nüshasını; bu şerhin müellifi meçhul İstanbul: İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler
iki haşiyesi ile Cürcânî haşiyesinin iki ayrı Kütüphanesi T3239, 48a-49b.
nüshasını; Hacı Paşa’nın 784 tarihinde Râzî İzgi, Cevat. Osmanlı Medreselerinde İlim: Riyazi İlimler.
şerhinden de istifade ederek kaleme aldığı İstanbul: İz Yayıncılık, 1997.
Şerhu Metâlii’l-envâr’ının hicrî 810 yılında Kayacık, Ahmet.“Osmanlı Medreselerinde Mantık
istinsah edilen bir nüshasını kendi kurduğu Eğitimi Üzerine.”İslamiyat 2/4 (1999): 111-121
medresenin kütüphanesine vakfetmiştir. Taşköprizâde, Ahmed Efendi. eş-Şakâ’iku’n-Nu‘mâniyye.
Söz konusu Cürcânî haşiyelerinden biri haz. Muhammet Hekimoğlu. İstanbul: Türkiye Yazma
Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2019.
Mahmud Paşa’ya intikal etmeden önce Taşköprizâde, Ahmed Efendi. Miftâhu’s-sa‘âde ve
Fâtih’in övgüyle bahsettiği Hocazâde’nin misbâhu’s-siyâde fî mevzû‘âti’l-‘ulûm. Beyrut: Dârü’l-
temellükünde bulunmuştur. Fâtih Kütübi’l-İlmiyye, 1985.
döneminde Metâliu’l-envâr literatürüne Urmevî, Sirâceddin. Metâliu’l-envâr (ve şerhuhû
katkısı olan bir diğer devlet adamı, sadrazam müsemmâ bi-Levâmi‘i’l-esrâr), thk. ve tsh. Ebü’l-Kâsım
Karamânî Mehmed Paşa’dır (ö. 886/1481). Rahmânî. Tahran: Müessese-i Pejûheş-i Hikmet ve
Alâüddin Ali et-Tûsî, Cürcânî’nin haşiyesine Felsefe-i Îrân, 1393.
yönelik itirazlarını da içeren haşiyesini, aynı Uzunçarşılı, İsmail Hakkı. Osmanlı Devleti’nin İlmiye
Teşkilatı. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2014.
zamanda öğrencisi olan sadrazama ithaf
etmiştir.
133