Page 133 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 133

aldığı Hâşiye alâ Levâmii’l-esrâr’ın bazı   İstanbul’u yine bu iki kutbun ilim/bilim ve
             bahislerini “muhakkikâne” bir şekilde       düşünce merkezine de dönüştürme hareketi
             okumuştur. Kendi eserinde entelektüel       başlatmıştır. Mevcut yapıların bir kısmını
             tahsil hayatına dair detaylı bilgiler veren   eğitim merkezine dönüştürmüş, yaptırdığı
             Taşköprülüzâde  mantık alanındaki en        Sahn-ıSemân medreseleri bünyesinde dört
                            4
             önemli üç eserin, Îsâgûcî, Şemsiyye ve      kütüphane tesis etmiştir. Fâtih Camii
             Metâli literatürünün önde gelen şerh ve     içinde bir kütüphane kurmuş ve bağışladığı
             haşiyelerini okumuştur. Taşköprülüzade’nin   kitapları, mihrabın iki tarafına yerleştirilen
             mantık ilminde aldığı dersleri (soldan-sağa)   dolaplarda muhafaza ettirmiştir. Fâtih
             sıralamayla verilecek olursa şu şekilde bir   Kütüphanesi adını alan bu kütüphaneye
             sıralama yapılabilir:                       Fâtih’in özel kitaplarının yanında Hasan
             …Îsâgûcî > Hüsam Kâtî Şerhi > Şerhü’ş-      Paşa, Musannifek, Hatipzâde gibi devlet
             Şemsiyye (Kutbüddin er-Râzî > Cürcânî       adamı ve ilim erbabı kitap bağışlarında
             Haşiyesi > Şerhü’l-Metâli (Kutbüddin er-Râzî) >   bulunmuştur. Bu kütüphanenin kurulduğu
             Cürcânî’nin Şerhü’l-Metâli Haşiyesi…        Fâtih döneminde İstanbul ve diğer
                                                         şehirlerde medreseleşme faaliyetinin
             Fâtih dönemi sonrası Osmanlı medrese        gereklerinden olarak çeşitli medrese, cami
             müfredatına dair çok önemli veriler sunan   veya tekkelerde kütüphaneler de ortaya
             diğer bazı eserler dikkatle incelendiğinde,   çıkmıştır. Binaenaleyh İstanbul’daMahmud
             mantık metinleri arasında Îsâgûcî, Şemsiyye,   Paşa ve Şeyh Vefa, Edirne’de Çandarlızâde
             Tehzîbü’l-mantık ve Metâli ile bunların     İbrahim Paşa, Bursa’da Molla Yegân,
             oluşturduğu literatürün en fazla okutulan   Amasya’da Hızır Paşa, Afyon’da Gedik
             eserler arasında olduğu görülmektedir.      Ahmed Paşa, Kastamonu’da Candaroğlu
             Seviye olarak neredeyse tüm programlarda    İsmail Bey, Üsküp’teİsa Bey b. İshak Bey
             ittifakla Îsâgûcî’den sonraki düzeyde       gibi kişiler kendi yaptırdıkları tekke, cami
             yerini koruyan Şemsiyye literatürü orta     veya medreselerde kütüphane oluşturmuş ve
             seviye eserlerindendir. Onu takiben yer     kitaplarını vakfetmişlerdir. 5
             yer Teftâzânî’nin eseri Tehzîbü’l-mantık
             üst sıralarda görülse de Metâli ve şerhleri/  Fâtih Sultan Mehmed kitaplarla etkin
             haşiyeleri bu seviyede daha çok yer almıştır.   bir bağ kurmuş, entelektüel birikiminin
                                                         tekamülü amacıyla kitap mütalaasını
             Şehzadelik yıllarında Manisa’da             ihmal etmemiştir. Nitekim bazı Osmanlı
             oluşturmaya başladığı ve tahta geçtiğinde   uleması, bizzat onun mütalaası için (bi-resmi
             Edirne Sarayı’na intikal ettirdiği özel     mütalaati’s-sultan…) kitap telif ederken,
             kitaplığını fetihle birlikte İstanbul’a     müstensih veya hattatlar da çeşitli alanlara
             taşıyan Fâtih Sultan Mehmed, doğu – batı    dair birçok eseri istinsah etmişlerdir.
             medeniyetlerinin coğrafi merkezi olan
             4 Taşköprülüzâde Ahmed Efendi, eş-Şekâikü’n-Nu‘mâniyye, haz. Muhammet Hekimoğlu (İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu
             Başkanlığı, 2019), 851-864.
             5 İsmail Erünsal, Osmanlılarda Kütüphaneler ve Kütüphanecilik (İstanbul: Timaş Yayınları, 2020), 125-150.







                                                        131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138