Page 27 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 27

incelememiz gerekir. Sözgelimi,
                                                                  Urmevî mantıkta niçin derinleşme
                                                                  ihtiyacı hissetmiştir? Yahut
                                                                  kelama niçin metafiziğin altında
                                                                  yer verme gereği duymuştur? Ve
                                                                  bunları başarmış mıdır? Üçüncü
                                                                  sorunun cevabını “Urmevî’nin
                                                                  ulaştığı sonuçlar Urmevî’den sonra
                                                                  hangi amaçlarla nasıl alımlanmış
                                                                  veya onlara karşı çıkılmıştır?”
                                                                  sorularıyla vermemiz gerekir.
                                                                  Mesela Urmevî’nin mantıkta
                                                                  amaçladığı proje Kutbuddîn
                                                                  Râzî ve Cürcânî tarafından hangi
                                                                  amaçlarla ve nasıl sürdürülmüştür?
                                                                  Yahut metafizik-kelam ilişkisi Îcî,
                                                                  Taftazânî ve Cürcânî tarafından
                                                                  nasıl karşılanmış ve hangi
                                                                  gerekçelerle karşı çıkılmıştır?

                                                                  Urmevî’nin mantık, genel
                                                                  kavramlar, cevherler, arazlar
                                                                  ve ilm-i ilâhî bahislerinde İbn
                                                                  Sînâ ve Fahreddin Râzî’ye karşı
                                                                  çıkışlarını ve bu çıkışların Îcî’nin
                                                                  Mevâkıf’ına, Kutbüddin Râzî’nin
                                                                  Levâmî’sine, Cürcânî’nin Levâmî
                                                                  Haşiyesi ve Şerhu’l-Mevâkıf’ına,
                                                                  Teftâzânî ve Semerkandî’nin farklı
                                                                  eserlerine yansımalarını bu tarzda
                                                                  okumak, genç akademisyenlere
                                                                  hem akademik çalışmalarında
                                                                  yeterince malzeme sağlayacak
                                                                  hem de zihinlerine kadar ulaşan
                                                                  gizli fısıldamaları duymalarına
                                                                  imkân tanıyacaktır.












                                                        25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32