Page 29 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 29

SİRÂCEDDİN URMEVÎ’NİN


             ENTELEKTÜEL BİYOGRAFİSİ








             ELMİN ALİYEV






             Mantık, felsefe ve usûl eserleriyle ünlü     Evhadüddin Kirmânî’yi (ö. 635/1238) görmek
             İbn Sînâ şârihi, Eş’ârî mütekellim ve Şâfiî   için Kahire’den Anadolu’ya geçtiği ve Sultan
             fıkıh âlimi sıfatlarıyla anılan Urmevî’nin   Alâeddîn Keykubad (ö. 634/1237) tarafından
             tam adı, eş-Şeyh el-Kâdî Sirâceddin Ebü’s-   izzetle karşılanıp Malatya kadısı ve müderris
             Senâ Mahmûd b. Ebî Bekir b. Ahmed el-        olarak atandığı zikredilir. Fakat menkıbevi
             Urmevî el-Konevî el-Şâfiî’dir. Çocukluk ve   özellik arzeden bu bilgilerin gerçeği yansıtıp
             ilk gençlik dönemleriyle ilgili ayrıntılı bilgi   yansıtmadığı tartışmaya açıktır.
             bulunmamaktadır. Tabakat kitaplarında        1240’lı yıllara gelindiğinde Urmevî’nin bir
             594/1197-1198 yılında Urmiye’de doğduğu      taraftan telif ve tedris faaliyetiyle meşgul
             kaydedilir. Geç dönem bio-bibliyografik      olduğu diğer taraftan ise bürokraside yer
             kaynaklardaki ve çağdaş araştırmalardaki genel   edindiği görülür. Onun çeşitli hükümdarlar
             kanı, ilk tahsilini doğduğu şehir olan Urmiye’de   tarafından vazifelendirildiği resmi görevlerini,
             aldığı yönündedir. Genç yaşta Musul’a seyahat   diplomatik elçilik faaliyeti ve kadılık şeklinde
             edip, 608/1211 yılı sonrasında el-Medresetü’l-  ikiye ayırmak mümkündür. Bu hususta
             Alâiyye’de ve/veya 620/1223 sonrasında el-   işaret edilen ilk görevi, Eyyûbî hükümdarı
             Medresetü’l-Bedriyye’de Kemâleddin Mûsâ      el-Melikü’s-Sâlih Necmeddin (ö. 647/1249)
             b. Yûnus el-Mevsılî’den (ö. 639/1242) aklî ve   tarafından II. Frederick’e elçi olarak
             naklî ilimleri okudu. Musul’da ne kadar kaldığı   gönderilmesidir. II. Frederick’e bir mantık eseri
             veya başka bir şehre gidip gitmediği meçhul   sunduğu aktarılan Urmevî’nin, felsefî ilimlere
             olmakla birlikte, Eyyûbî hükümdarı el-Melikü’l-  (el-ulûmu’l-hikemiyye) düşkün olan İmparator
             Kâmil (ö. 635/1238) döneminde Kahire’de      tarafından uzun bir süre (müddeten tavîleten)
             bulunduğu ve tıpkı arkadaşı Efdaluddin       ağırlandığı ve bu durumun el-Melikü’s-Sâlih
             Hûnecî (ö. 646/1248) gibi a’yândan sayıldığı   ile İmparator arasında son derece olumlu
             kesindir. Letâifü’l-hikme’deki kendi ifadeleri,   ilişkiler (meveddeten azîmeten) doğurduğu
             onun el-Melikü’l-Kâmil nezdindeki saygın     vurgulanmaktadır.
             ulemâdan olduğuna ve hükümdarın huzurunda
             gerçekleştirilen ilmî toplantılara katıldığına   Hohenstaufen Saray’ında geçen dört yılın
             işaret etmektedir. Yine bu yıllarda Şeyh     ardından tekrar Kahire’ye dönen Urmevî’nin







                                                        27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34