Page 72 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 72

durup düşünmek gerekir” (hâkezâkâlehu’ş-
                                                                            Şeyh ve fîhi nazar) cümle kalıbıyla dile
                                                                            getirmektedir. Mantık bölümünde kısmen
                                                                            de olsa metne muhalif bazı açıklamaları olan
                                                                            Urmevî’nin doğa bilimleri ve metafizikte
                                                                            İbn Sînâ’nın cümlelerine daha sadık kaldığı
                                                                            görülmektedir. Bununla birlikte bu bölümde
                                                                            doğrudan İbn Sînâ’nın görüşlerine bir eleştiri
                                                                            yöneltilmese de kanıtın yetersiz görüldüğü
                                                                            yerde “Burada bir zayıflık vardır” (ve fihîza‘f)
                                                                            şeklinde bir itiraz göze çarpmaktadır.
                                                                            Râzî’nin, İbn Sînâ’dan ayrıştığı en belirgin
                                                                            hususlarda dahi Urmevî’nin metni takip
                                                                            ederek İbn Sînâ gibi görüş belirttiği, daha
                                                                            doğru bir ifade ile İbn Sînâ’nın görüşünü
                                                                            tekrar ettiği fark edilmektedir. Mesela
                                                                            Râzî’nin itiraz ettiği filozofların meşhur
                                                                            “birden bir çıkar” ilkesi hakkında Urmevî, bir
                                                                            nedenden iki şeyin sadır olması durumunda
                                                                            o nedenin basit değil bileşik olması gerektiği
                                                                            düşüncesinden hareketle filozofların
                                                                            ilkesini ispatlamaya çalışmaktadır. Yine
                                                                            Râzî’nin meşhur itirazlarından biri olan
                                                                            maddenin varlığı ile ilgili konularda Urmevî,
                                                                            metni açıklamakla yetinir. Yanı sıra tümel
                                                                            önermelerde zorunluluğun bulunmadığı bir
                                                                            süreklilikten söz etmenin mümkün olup
                                                                            olmadığı tartışmasıyla ilgili Râzî’nin tümel
                                                                            veya tikel fark etmeksizin önermelerde
          Süleymaniye Kütüphanesi,   şekilde dile getirmektedir. Mesela eşitlik   zorunluluğun bulunmadığı bir süreklilikten
                Şehzade Mehmed   kıyasında “eşitin eşiti eşittir” orta teriminin   bahsetmenin mümkün olduğu görüşüne karşın
              67. Tûsî’nin Şerhu’l-  kıyastan düşürüldüğünü söyleyen İbn    Urmevî tıpkı filozoflar gibi tümel önermelerde
             İşârât’ının Fâtih için   Sînâ’ya karşın Urmevî bu önermenin orta   zorunluluğun bulunmadığı bir süreklilikten
             istinsah edilen nüshası  terim olamayacağını iddia etmekte ve   bahsetmenin mümkün olmadığı görüşüne
                               kendi görüşünü gerekçeli bir şekilde izah    meylederek bazen Râzî’ye karşıt bir pozisyon
                               etmektedir.                                  almayı tercih eder.

                               Urmevî, genel olarak İbn Sînâ’ya muhalefet   İşârât’ın son iki namatı olan Makâmâtü’l-ârifîn
                               ettiği kısımlarda dahi onun sözlerini        ve el-Âyâtü’l-beyyinât Râzî’nin tespitine göre
                               açıklamaya gayret etmekte ve itirazını       sûfîlerin bilgi teorisini gayet hoş bir tertip
                               genellikle “Şeyh böyle dedi ama bunda bir








                                                                          70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77