Page 77 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 77

olmadığının açıklanması” cümlesinin,        ayırmak ve ilişkili olduğu metinler ağı
             “Üçüncü Yön (el-vechü’s-sâlis): Metafiziğin   içerisinde değerlendirmekten geçecektir.
             konusunun özel bir mevcut olması            Doğru tespitler yapabilmemiz için adım
             bakımından özel bir mevcut olmadığının      adım ilerlemememiz gerekir. Risâle fi’l-Fark
             açıklanması” cümlesine dönüştürülmesi gibi   metninin lafzî sonuçları şunlardır:
             (Ziya Gökalp YEK 403, 72a).
                                                             •  Her bilimin konusu, araştırmaları ve
             Risâle fi’l-Fark muhtasar bir metindir.         ilkeleri vardır.
             Fakat aynı zamanda, hem sorulan
             sorunun kapsamını nispeten aşan, hem            •  Hiçbir bilim konusunu araştırmaz,
             de verilen cevabın ilişkili olduğu bazı         onu hazır bulur veya edinir. Konunun
             hususları müphem bırakan üslupla kaleme         araştırılmama nedeni ya kendinde
             alınmıştır. Örneğin, kelamın konusunun          açık olması ya da üst bilim tarafından
             metafizik tarafından belirlendiğini             verilmesidir.
             ifade edilmiş ve kelamın araştırmaları          •  Her bilim konusunun zâtî arazlarını
             dört grupta toplanmıştır; fakat bunun           araştırır.
             metafiziğin kelama üstünlüğü ve kelamın
             araştırmalarının azalması anlamına              •  Her bilim araştırmalarını bilimsel
             geldiğinden bahsedilmemiştir.                   ilkeler çerçevesinde yürütür.
             Urmevî’nin zikrettiği engel ve zarar ne         •  Metafiziğin konusu mevcut olması
             idi, bilmiyoruz. Onu, görüşlerini tüm           bakımından mevcuttur. Kendinde açık
             imkânlarıyla tartışmaktan alıkoyan ne idi,      olan ve daha geneli bulunmayan bu
             bunu da bilmiyoruz. Bu duraksamaların           konu, hiçbir bilim tarafından metafiziğe
             radikalleş(tiril)me endişesiyle                 verilmemiştir.
             ilişkilendirilmesi mümkündür. Son tahlilde,     •  Özel bir mevcut olan Tanrı,
             meseleleri üzerinden kelamî düşünceye           metafiziğin değil, kelamın konusudur.
             açılan alanın metnin Meşşâîruhundan
             uzaklaşmak anlamına geldiği de söylenebilir.    •  Kelamın konusu olan Tanrı,
             Duraksamaların gerçek sebebi ne olursa          metafiziğin bir araştırmasıdır. Kendinde
             olsun, Urmevî metni bilinçli olarak             açık olmayan ve mevcut kavramının
             kısıtlamış ve dolaylı sonuçları, son sözdeki    bir türü olanbu konu, kelama metafizik
             “bu risalenin içeriğine vâkıf olanlardan övgü   tarafından verilmiştir.
             eksik olmasın.” cümlesinin işaret ettiği üzere,   •  Kelamın araştırmaları, Tanrı
             okuyucusunun idrak ve değerlendirme             konusunun zâtî arazları olan ilâhî sıfatlar,
             gücüne havale etmiştir. O halde en başta        ilâhî fiiller ve bu ikisinin alt başlıklardır.
             “Urmevî ne dedi?” sorusunu, fakat daha          •  Kelamın Tanrı’nın varlığına yönelik
             önemli olarak “Urmevî ne yapmaya çalıştı?”      araştırmalarının gayesi, Tanrı’nın âlemle
             sorusunu cevaplamamız gerekir. Bunlara          ilişkini ortaya koymaktır. Bu da bir sıfat
             verilebilecek isabetli cevaplar da metni        araştırmasıdır.
             açık ifadeleri ve imaları bakımından ikiye








                                                        75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82