Page 81 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 81

Alıntılar, Urmevî’nin, kelamın ve tasavvufun

               tümel bilim olarak inşa edilme çabalarının bilinçli olarak

                                     karşısında konumlandığını
                 gösterir. Onun tümel bilimi, açıkça felsefî metafiziktir.





             bilimlerin tamamının lideridir. Dolayısıyla   6) Metafizik ve kelam uyum içindeki iki
             metafizik, teorik ve pratik tüm felsefî     bilimdir: Çünkü Tanrı’nın varlığı metafiziğin
             bilimlere, kelama ve hiyerarşik olarak onun   araştırmasıdır. Onun araştırması da
             altında sıralanan diğer dinî bilimlere liderlik   Tanrı’nın varlığı lehine sonuçlanmaktadır.
             yapacaktır. Kısaca, İslam dünyasındaki      Bu da kelamcının hem bu konuyu kabulünü
             bilimler metafizik merkezli olarak inşa     kolaylaştırmakta hem de araştırmalarına
             edilecektir.                                güvenle başlamasını temin etmektedir.
             4) Kelamın araştırma alanı daralacak ve salt   Dolayısıyla, metafiziğin araştırmaları kelama
             teolojiye dönüşecektir: Çünkü kelam; ilâhî   katkı sunacak ve iki bilim yoluna çatışarak
             sıfatları, ilâhî fiilleri ve bu ikisinin alt   değil, uyum içinde devam edecektir.
             başlıklarını araştıracaktır. Varlığın sebebi   7) Bu metafizik yeni bir metafizik, bu kelam
             olarak Tanrı’nın varlığını ve varlık-mahiyet,   yeni bir kelamdır: Çünkü ne metafiziğin ne
             birlik-çokluk, kıdem-hudûs gibi, ontolojinin   de kelamın araştırmaları yerleşik durumun
             temel kavramlarını araştıramayacaktır.      aynısıdır ne de bu iki bilim ayrık ve
             Bunların tamamı metafizik tarafından        çatışmacı durumdadır. İslam düşüncesi ve
             araştırılacaktır. Dolayısıyla kelam,        ilahiyatı birbiriyle uyum halinde ilerleyen
             inançla ilişkili bahisleri araştıran bir    bilimler manzumesine dönüşecektir.
             teolojiye dönüşecektir. Fizik ve psikoloji   Anlatılanları toparlamak gerekirse, Urmevî,
             gibi bilimlerin meselelerini yeniden        Gazzâlî’nin metafizikten alıp kelama
             araştırmayacak, bu bilimlerin sonuçlarını   verdiği başatlık rolünü tekrardan metafiziğe
             kendi araştırmalarına uyarlayacaktır.       vermiş, İslam düşüncesinin ve ilahiyatının
             5) Metafiziğin araştırma alanı daralacak ve salt   merkezine metafiziği yerleştirmiş, İslam
             ontolojiye dönüşecektir: Çünkü âlemin varoluşu  düşüncesinin ve ilahiyatının bütün
             Tanrı’nın dünyevî fiili olarak; âhiret ise   branşlarını metafiziğe tâbi alt bilimler olarak
             Tanrı’nın uhrevî fiili olarak kelam tarafından   ele almıştır. Fakat yedinci imada görüleceği
             araştırılacaktır. Tanrı ve ontolojik temel   üzere, bu ilişki seküler olanın dinî olana
             kavramlar metafizik tarafından varlıkla     hükmetmesi şeklinde kurgulanmamıştır.
             ilişkili olarak araştırılmaktadır. Dolayısıyla,   Her bir branş kendi araştırma alanlarında
             metafizik varlıkla ilişkili bahisleri araştıran   hakikat araştırması yapan, uyumlu branşlar
             bir ontolojiye dönüşecektir.                olarak ele alınmıştır. Dolayısıyla, bu çabanın








                                                        79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86