Page 79 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 79

Çünkü onlar kelama göre tikeldir. O
                halde kelam mertebe olarak en üst
                bilimdir; çünkü bu tikel bilimlere iniş
                ondan başlar.

                Konevî’nin Miftâhu’l-gayb’daki görüşleri
                ise şöyledir (s. 14-15):

                Metafiziğin konusu Hakk’ın varlığıdır.
                İlkeleri, Hakk’ın varlığının gerekleri olan
                aslî hakikatlerdir (ümmühâtü’l-hakâik);
                zat isimleri olarak isimlendirilirler. Zat
                isimlerinin bir kısmı âlemde hükmü
                belirmiş isimlerdir. Hak bunlarla,
                ya eser perdesi ardından bilinir, bu
                iyilik sahibi âriflerin nasibidir, ya da
                hiçbir vasıta ve perde olmadan keşif
                ve müşahedeyle bilinir, bu da kurb
                ve kemal sahibi âriflerin vasfıdır. Zat
                isimlerinin bir diğer kısmı âlemde
                hükmü belirmemiş isimlerdir. Bunlar,
                Peygamber Efendimiz’in bir hadisteki
                duasında “veya nezdindeki gayb ilminde
                kendine ayırdığın…” ifadesiyle işaret ettiği
                üzere, Hakk’ın kendi gaybında kendine
                ayırdığı isimlerdir. Bu isimleri, yani zat
                isimlerini, bunlara tâbi sıfat isimleri,
                sonra fiil isimleri, sonra zat isimleriyle
                sıfat isimleri ve sıfat isimleriyle fiil
                isimleri arasındaki nispetler ve izafetler
                takip eder. Meseleler, ilkeler olan ve
                aslî isimler (ümmühâtü’l-esmâ’) olarak
                izah edilen şeylerden ibarettir; yani
                bu isimlerin ilişkili olduğu şeylerin
                hakikatleri, mertebeler, manevî yurtlar    Hak’la olan bağlantısının bilinmesi ve   Risâle fi’l-Fark,
                (mevâtın), her bir kısmın hükümlerinin     daha sonra işaret edeceğimiz üzere, bu iki   Kitâbhane-i Mar‘aşî
                ayrıntılarının kendileriyle olan ilişkisi   bağlantıdan bilinmesi mümkün olanlar ve   12461, 58b
                ve bunun yeri, bu nispet ve eserlerle      olmayanlar. Bu ilkeler, yani metafiziğin
                ortaya çıkan vasıflar, tâlî isimler ve     ilkeleri ve ayrıca meseleleri hakkında
                benzeri şeylerdir. Bunların tamamı iki     bilgisi olmayan kimse, hakikatin yüzü
                şeye dönüktür: Hakk’ın âlemle ve âlemin    ve doğru ona görününceye dek, onları
                                                           onların hakikatine vâkıf olan âriften







                                                        77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84