Page 83 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 83

öncelikli hedefi din-felsefe uzlaşmasıdır.   Kaynakça
             Çok daha kapalı bir hedef ise, Urmevî’nin
             bu risaleyi yazdığı yıllardaki resmî göreviyle   Gazzâlî, Ebû Hâmid. el-Mustasfâ minilmi’l-usûl.
                                                         nşr. Hamza b. Züheyr Hafız. Medine: Şeriketü’l-
             ilişkilendirilmeye müsaittir. Başkadı       Medîneti’l-Münevvere li’t-Tıbâa, t.y.
             Urmevî, yaşadığı zaman diliminin beşerî
             ve dinî bilimlerini ülkesinin hizmetine     Konevî, Sadreddin. Miftâhu gaybi’l-cem‘ ve’l-vücûd,
                                                         Miftâhu’l-gayb li-Ebi’l-Meâlî Sadri’d-Dîn Muhammed b.
             sunma gayretindedir. Tüm branşlarıyla       İshak el-Konevî ve şerhuhu Mısbâhu’l-üns li-Muhammed
             işbirliği içindeki insanî çaba, ülkesinin yeni   b. Hamza el-Fenârî. nşr. Muhammed Hâcevî, [Tahran]:
             teorik yapısını oluşturacak, ülke ve halkı   İntişârât-ı Mevlâ, 1374hş.
             böylece daha ileriye gidecektir. Elbette bu   Urmevî, Sirâceddin. Risâle fi’l-Fark beyne mevzûi’l-ilmi’l-
             sadece Selçuklu iktidar sahasına münhasır   ilâhî ve’l-kelâm minimlâi’l-kâdîSirâci’d-Dîn el-Urmevî
             kalmayacak ve İslam dünyası felsefe/        rahmetullâhi aleyh, Ziya Gökalp YEK 403, 71b-72b.
             bilim ve dinin işbirliği içerinde atılım    Urmevî, Sirâceddin. Risâle fi’l-Fark beyne mevzûayi’l-
             gerçekleştirecektir. Bu da Fârâbî’nin üç yüz   ilmi’l-ilâhî ve’l-kelâm. Süleymaniye YEK, Fatih3176,
             yıl önceki rüyasının güncellenmiş halidir.  113b-114a.

             Bu eserin Müslüman nazariyatçıların ilgisini   Urmevî, Sirâceddin. Risâle fi’l-Fark beyne mevzû‘ayi’l-
             çekmesini, eser üzerine şerh ve haşiyeler   ilmi’l-ilâhî ve’l-kelâm.nşr. ve çev. Tuna Tunagöz,
             yazılmasını ve din-felsefe ilişkisinin yeni   “Sirâceddin el-Urmevî’nin Risâle fi’l-Fark beyne
             seyri için hareket noktası olmasını beklemek   Mevzû‘ayi’l-İlmi’l-İlâhî ve’l-Kelâm Adlı Eseri: Eleştirel
                                                         Metin ve Çeviri”, 275-282, Kutadgu bilig: Felsefe-Bilim
             doğal olurdu. Fakat birkaç atıf ve sathî ilgi   Araştırmaları Dergisi 31 (2016): 265-288.
             dışında karşılık bulmamış ve Urmevî’nin
             umduğu hiçbir değişiklik gerçeklememiştir.   Tunagöz, Tuna. “Sirâceddin el-Urmevî’nin İslam
             Müteakip asırlarda kelamcılar Gazzâlî’nin,   Düşüncesine Yön Verecek Disiplin Arayışı: Risâle
                                                         fi’l-fark beyne mevzu‘ayi’l-ilmi’l-ilâhî ve’l-kelâm Üzerine
             sûfîler Konevî’nin yaklaşımını sürdürmeye   Bir İnceleme”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
             devam etmiştir. Urmevî çekincelerinde haklı   Dergisi 16/1 (2016): 37-82.
             görünmektedir.






























                                                        81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88