Page 39 - Dârülmülk Konya Dergisi 2025 7. Sayı
P. 39

uzun ömürler verip saltanatını uzatsın!) tarafından   dünyasıyla ilişkilere biraz alışılmadık bir
             Frenk İmparatoru’nun ülkesine elçi olarak    yaklaşım sergilemiştir. Arap kültürüne
             gönderildi. Birkaç gün sonra kralla görüştüğü   ve İslam felsefesine duyduğu ilgi bilinen
             sırada, kralın huzurunda [bulunanlar] birinden   II. Frederick, Müslüman hükümdarlarla
             bahsettiler. Bunun üzerine kral şöyle dedi: ‘Ondan   diplomasiye, Avrupalı meslektaşlarının
             bahsedip adını anmayın. Zira o, içkiye düşkün ve   çoğundan daha fazla açıktı. İmparatorun bu
             sarhoş bir adamdır.’ İçkiye düşkünlük ve ayyaşlık   tutumu yanında Urmevî’nin kabiliyetleri de o
             Hıristiyan bir hükümdarın katında bir kimsenin   dönem için nisbî barışın sağlanmasında etkili
             isminin anılmama nedeni olduğu halde, bu durum   olduğu söylenebilir. Konuyu, Doğu ve Batı
             Müslüman bir hükümdara nasıl yakışır? 2      kaynakları ışığında genişçe ele alan araştırmacı
                                                          Marlow’a göre de Urmevî’nin bu görevdeki
             Kutbüddîn Yûnînî (ö. 726/1326) de Urmevî’nin,
             felsefî ilimlere karşı (el-ulûmu’l-hikemiyye)   önceliği Eyyûbî hükümdarı ile II. Frederick
             ilgisi olan II. Frederick tarafından uzun    arasında geliştirilmiş olan diplomatik
             bir süre ağırlandığını ve bu durumun el-     ilişkilerin sürdürülmesini sağlamaktı. Aklî
             Melikü’s-Sâlih Necmeddîn ile İmparator II.   ve naklî ilimlere dair geniş bilgisi sayesinde
             Frederick arasında son derece olumlu ilişkiler   Urmevî, tıpkı hocası İbn Yûnus ve arkadaşı
             doğurduğunu vurgular.  Memlük Sultanı        Hûnecî gibi gayrimüslimlerle iyi ilişkiler
                                 3
             Baybars tarafından, II. Frederick’in Sicilya   kurabilmiş ve vazifesini başarıyla ifa ederek el-
                                                                                                 5
             kralı olan oğlu Manfred’e (ö. 1266) elçi olarak   Melikü’s-Sâlih’in sarayına geri dönmüştür.
             gönderilen ve el-Enberûriyye (Nuhbetü’l-Fiker)   Hiç kuşkusuz, Urmevî’nin bu görev için
             isimli mantık eserini, iyi ilişkiler kurduğu   seçilmesinde, el-Melikü’s-Sâlih döneminden
             krala ithaf eden İbn Vâsıl (ö. 697/1298)  bu   çok daha önce Kahire’ye gelmesinin ve
                                                4
             bilgileri teyit etmekle birlikte meseleye farklı   Hûnecî gibi isimlerin de yer aldığı a’yân
             bir boyut daha kazandırır. Urmevî’nin, Arapça   arasına katılmasının büyük etkisi olmuştur.
             bildiği düşünülen ve İslâm kültürüne ilgisiyle   Letâifü’l-Hikme’deki kendi ifadeleri, onun
             dikkat çeken II. Frederick için bir mantık   sultanın sarayında saygı gören ulemâdan
             eseri yazdığı, dolayısıyla onun siyasî ilişkilerin   biri olduğuna ve hükümdarın huzurunda
             yanı sıra Eyyûbî-Hohenstaufen sarayları      gerçekleştirilen ilmî toplantılarda
             arasında oluşturulan entelektüel etkileşime   bulunduğuna işaret etmektedir:
             de katkıda bulunduğu İbn Vâsıl’ın anlatısıyla   Bizim dönemimize gelince, Melik Âdil’in oğlu
             tescillenmektedir.
                                                          Melik Kâmil de aynı geleneği takip ederdi. Âlim
             Hem Hıristiyan çağdaşları hem de papalık     ve filozofların onunla görüşme sırası cuma geceleri
             tarafından genellikle şüpheyle karşılanmış   sabaha kadardı. Böylece gece gün ışıyana kadar
             bir hükümdar olan II. Frederick, Müslüman    onlarla ilim, hikmet, hadis ve şiir konularında, yine


             2 Sirâcüddîn Urmevî, Letâifü’l-Hikme, nşr. Gulâmhüseyin Yûsufî (Tahran: İntişarat-ı Bünyad-ı Ferheng-i İran, 1351), 288.
             3Kutbüddîn Yûnînî, Zeylü Mir’âti’z-Zamân (Haydarabad: Dâiratü’l-Maârifi’l-Osmâniyye, 1375/1955), 2/125.
             4 Cengiz Tomar, “İbn Vâsıl”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 1999), 20/438-440.
             5 Louise Marlow, “A Thirteenth-Century Scholar in the Eastern Mediterranian: Sirâj al-Dîn Urmavî, Jurist, Logician, Diplomat”, al-Masâq
             22/3 (2010), 290-297.







                                                        37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44